Baan, J., Gaikhorst, L., & Volman, M. | Professional development in inquiry-based working; the experiences of graduates from academic teacher education programmes. | European Journal of Teacher Education | 2021 | |
Bekkers, H, Exalto, R., & Vegt, A.L. van der | Een soepele overgang. Eindrapportage Monitor 10-14-onderwijs. | Utrecht: Oberon | 2021 | |
Bekkers, H., Exalto, R., & Anne Luc van der Vegt. A.L. | Een soepele overgang. Eindrapportage Monitor 10-14 onderwijs. | Utrecht: Oberon | 2021 | |
Berg, D. van den, & Scheerens, J. | De rol van leraren bij onderwijsvernieuwing. | Den Haag: CAOP | 2021 | |
Binsbergen, M.H. & Lourens, J.M.P. | SJSO en COVID-19. Integrale onderwijsjeugdhulp tijdens de 1e lockdown. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Boogaard, M., Boland, A., Damhuis, R., Veen, A. & Zalm, E. | Taaldenken in spel – een professionaliseringstraject. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Boterman, W. | Ook ruimte speelt een rol in onderwijsongelijkheid. | Willem Boterman | 2021 | |
Broekhof, K. | Onderwijskansen en taalstimulering. | | 2021 | |
Buisman, M., Kuijper, S., Hickendorff, M., Kuijpers, R.E., Keuning, J., Walet, L., Meijer, J., Ankersmit, M. & Kronenburg, F. van | Rekenvaardigheden in het (S)BO Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Camp, G. | Online tool helpt leerling toets voorbereiden. | Didactief online | 2021 | |
CBS | Vooral meisjes kregen in schooljaar 2019/’20 een lager eindadvies. | | 2021 | |
CBS | Achterstandsscores primair onderwijs | | 2021 | |
Coenen, J., Ferket, R., Nieuwenhuis, L., Wagemakers, S., & Waijers, N. | De positie van academische opgeleide leerkrachten in het primair onderwijs: inzet, benutting, waardering en loopbaanmogelijkheden. Eindrapport. | Den Bosch: ECBO | 2021 | |
Curriculumcommissie | Kaders voor kansen. Naar een beoordelingskader kansengelijkheid voor het funderend onderwijs. Verdiepende studie Wetenschappelijke Curriculumcommissie. | | 2021 | |
Dane, J. | De ‘schuldige collectie’. | Didactief online | 2021 | |
Didactief | Dossier meertaligheid. | | 2021 | |
Didactief online | Dossier gelijke kansen. | | 2021 | |
Didactief-online | Zo match je kansen met opbrengsten. | | 2021 | |
Didactief-online | Wie je bent als leraar. | | 2021 | |
Didactief-online | Jutezakken en eenheidsworsten. | | 2021 | |
Didactief-online | Emotie en leren. | | 2021 | |
Didau, D. | Vaardigheid is het gevolg, niet de oorzaak van wat kinderen leren. | Didactief online | 2021 | |
Drentje, J. | Middenschool 2.0: analyse en oplossingen. Didactief-online. | | 2021 | |
Ehren, M. | Kansen(on)gelijkheid kort samengevat. | Didactief online | 2021 | |
Elffers, L. | Koninklijke behandeling. | Didactiefonline | 2021 | |
Fokkens-Bruinsma, M. | Sterker voor de klas. | Didactief online | 2021 | |
Gaikhorst, L., Karssen, M., Tiekstra, M., Looijen, M., & Volman, M. | Corona en welbevinden. | Didactief online | 2021 | |
Gezamenlijke onderwijsorganisaties | Actieplan Duurzaam werken in het onderwijs. Een aantrekkelijk alternatief. | | 2021 | |
Gilde, J. ‘t, & Volman, M. | Finding and using students’ funds of knowledge and identity in superdiverse primary schools: a collaborative action research project. | Cambridge Journal of Education | 2021 | |
Heij, K. | Van de kat en de bel, tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs. Proefschrift. | Tilburg: Tilburg University | 2021 | |
Heijsters, L., Eck, P. van, Bremer, B., Ploeg, S. van der | De werkdruk van de ketel? Onderzoek naar het werkdrukakkoord primair onderwijs. | Utrecht: Oberon | 2021 | |
Inspectie van het onderwijs | Zij-instroom in het beroep van leraar in het primair onderwijs. | Utrecht: Inspectie | 2021 | |
Jansen, D. | Shadow education in the Netherlands. The position of shadow education in the educational landscape and students’ school careers. Proefschrift. | Amsterdam: UvA | 2021 | |
Jansen, S., Ruiter, P-J., & Radix, M. | Bab’er zoekt meer uitdaging. | Didactief online | 2021 | |
Jelier, J. | Alles op een rij over… normen en waarden (po). | Didactief online | 2021 | |
Jelier, W. | Alles op een rij ….over werkdruk en stress. | Didactief online | 2021 | |
Jepma, IJ., & Spiero, S. | Voor inclusief onderwijs actie nodig. | Didactief online | 2021 | |
Jong, A. de, Lockhorst, D., Klein, T., Tartwijk, J. van, & Noordegraaf, M. | Over de kracht van de leerkracht. | Utrecht: Oberon en Universiteit Utrecht | 2021 | |
Jong, P.F. de, Scheurs, B.G.M., & Zee, M. | Parent–Child Conflict During Homeschooling in Times of the COVID-19 Pandemic: A key Role for Mothers’ Self-Efficacy in Teaching. | | 2021 | |
Jungbluth, P. | Grotere kansenongelijkheid door de CITO-toets? | Didactief online | 2021 | |
Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, & Hoedemaker, R. | Tussenevaluatie van de kansenaanpak voortgezet onderwijs 2019-2020. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, Hoedemaker, R. | Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/’20. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Kennisrotonde | Verschilt het effect van Expliciete Directe Instructie (EDI) op de leerprestaties tussen hoogbegaafde basisschoolleerlingen en andere leerlingen, en zo ja, aan welke eisen moet de inzet van EDI voldoen om effectief bij te dragen aan het leren van hoogbegaafde leerlingen? | (KR. 1012) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Is de spellingontwikkeling van leerlingen erbij gebaat als leerlingen in het technisch leesonderwijs al eerder in groep 3 woorden met open lettergrepen leren lezen? | (KR. 1039) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Welke inzet van sociogrammen in het primair onderwijs geeft leerkrachten optimaal inzicht in sociale relaties tussen leerlingen? | (KR. 1056) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Wat is bij schrijfonderwijs het effect van script op de taalvaardigheid van kinderen? | (KR. 1052) Kennisrotonde: Den Haag | 2021 | |
Kennisrotonde | Welke leerkrachtbegeleiding is in een reguliere groep effectief voor de ontwikkeling van (hoog)begaafde leerlingen? | (KR. 1040) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Wat zijn de onderwijsbehoeften van sterke rekenaarsin het basisonderwijs en hoe kan het onderwijs aan deze leerlingen het meest effectief worden vormgegeven? | (KR. 1127) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Hoe kunnen intern begeleiders de leerkrachten effectief begeleiden bij het realiseren van passend onderwijs voor (hoogbegaafde) leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften? | (KR. 1080) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen voor primair onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen? | (KR. 1161) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Wat zijn de onderwijsbehoeften van sterke rekenaars in het basisonderwijs en hoe kan het onderwijs aan deze leerlingen het meest effectief worden vormgegeven? | (KR. 1127) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Hoe kunnen intern begeleiders de leerkrachten effectief begeleiden bij het realiseren van passend onderwijs voor (hoogbegaafde) leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften? | (KR. 1080) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Is bewegend leren een effectieve manier om spelling te onderwijzen aan zwakke spellers? | (KR. 1123) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Op welke manier kan het basisonderwijs werken met minder leerkrachten en zo min mogelijk afbreuk doen aan kwaliteit? | (KR. 1109) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | ). Welke leerkrachtonafhankelijke werkvormen dragen bij aan de begrijpende leesvaardigheid van NT2-leerlingen in het primair onderwijs? | (KR. 1169) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kirschner, P.A. | Wie het begrijpt, geeft les. | Didactief online | 2021 | |
Kooij, D., Bulder, E., Gerritsen, S. & Exalto, R. | Zittenblijven 2020 Themaonderzoek Voortgezet Leren. | Utrecht: Oberon | 2021 | |
Krijnen, E., Vaessen, A., & Pater, & C. J., Ledoux, G. | Zicht op thuiszitten. Geschillen over toelating, verwijdering of ontwikkelingsperspectief van (dreigende) thuiszitters. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Krijnen, E., Vaessen, A., & Pater, C.J., Ledoux, G. | Zicht op thuiszitten. Geschillen over toelating, verwijdering of ontwikkelingsperspectief van (dreigende) thuiszitters. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1071, projectnummer 40841) | 2021 | |
Kullberg, J., Mouktadibillah, R., & Vries, J. de | Opgroeien in een kwetsbare wijk. Over buurteffecten en persoonlijke ervaringen van jongens en jonge mannen. | Den Haag: SCP | 2021 | |
Lebouile, M. | Hoe kinderen en jongeren corona ervaren. | Didactief online | 2021 | |
Ledoux, G. | Wat zijn onderwijsachterstanden? | | 2021 | |
Ledoux, G. & Vaessen, A. | Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Loon, A-M. van, Neut, I. van der, Hulsen, M., Kral, M. | Samen onderzoekend ontwerpen. Duurzame kennisontwikkeling in de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. | iXperium/Centre of Expertise Leren met ict Academie Educatie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | 2021 | |
Loon-Dikkers, L., & Brock, A. | Gelijkere kansen dankzij schaduwonderwijs. | Didactief-online | 2021 | |
Marreveld, M. | Minder hard bewijs is ook oke. Interview met Edith van Eck over de bruikbaarheid van onderzoek in en met het onderwijs. | Didactief-online | 2021 | |
Marreveld, M. | Van snelweg naar leerweg. | Didactief online | 2021 | |
Marreveld, M. | De gelukkige leraar. | Didactief online | 2021 | |
Marreveld, M. | Let niet op die twee leerlingen, maar op de groep. | Didactief online | 2021 | |
Ministerie van OCW | Nationaal Programma Onderwijs. Eerste voorgangsrapportage. | | 2021 | |
NCO | Factsheets leergroei. | | 2021 | |
NRO | Thematisch overzicht passend onderwijs. | | 2021 | |
NRO | Intensievere samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs. | | 2021 | |
NRO.nl | Innovaties in de voor- en vroegschoolse educatie. | | 2021 | |
Oberon, Sardes, KBA, & Kohnstamm Instituut | Tussenrapportage Werkplaatsen onderwijsonderzoek OAB. | | 2021 | |
OIS | Successful primary schools share their experiences. | | 2021 | |
Onderwijsinspectie | Peil.Schrijfvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs. | Utrecht: Inspectie van het Onderwijs | 2021 | |
Onderwijskennis | Tutoring door onderwijspersoneel. | | 2021 | |
Onderwijskennis | Wat is bekend over onderwijskansen voor het jonge kind? | | 2021 | |
Onderwijskennis | Ouderbetrokkenheid en onderwijskansen | | 2021 | |
Onderwijskennis | Leidraad; onderwijs vanuit hoge verwachtingen. | | 2021 | |
Onderwijskennis.nl | Pedagogisch klimaat in de klas | | 2021 | |
Onderwijskennis.nl | Leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. | | 2021 | |
Onderwijskennis.nl | Leidraad: Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen. | | 2021 | |
Onderwijsraad | Publiek karakter voorop. | | 2021 | |
Oorthuis, A. | Betere relaties in de plusklas? | Didactief online | 2021 | |
Peter F. de Jong, Bieke G. M. Scheurs, and Marjolein Zee | Parent–Child Conflict During Homeschooling in Times of the COVID-19 Pandemic: A key Role for Mothers’ Self-Efficacy in Teaching. | | 2021 | |
Platform Samen opleiden | De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’. | | 2021 | |
Rijksoverheid | Kamerstukken/2021/02/01/. Hoge lat, lagere drempels | Commissie onderwijsbevoegdheden | 2021 | |
Ros, B. | Voorkom de leesdip. Didactief-online. | | 2021 | |
Ros, B. | Invloed van ouders: vooral indirect. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Taal is een klasse apart. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Diverse klas: jij geeft het voorbeeld. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Steviger staan door te bewegen? | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Taalstoornis. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Power up. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Kort en goed. Leesattitude. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Kort en goed: leesattitude. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Gelukkiger op het IKC. | Didactief Online | 2021 | |
Ros, B. | Weloverwogen ongelijkheid. | Didactief online | 2021 | |
Ros, B., & Geus, E. | D translate. | Didactief online | 2021 | |
Ruiter, J. de | The way they make me feel. Exploring teachers' momentary emotional experiences in response to individual students. | Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam | 2021 | |
Saab, N. | Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs: weten wat werkt. | Kennisnet | 2021 | |
Saab, N. | Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs: weten wat werkt. | Kennisnet | 2021 |
|
School, P., Edzes, H., Soeterik, I., Mei, M. | “Niet alleen de achtergrondkenmerken van leerlingen, maar ook die van de schoolleiders en leerkrachten spelen een rol in het gesprek over diversiteit”. | Kunstzone, 44-45 | 2021 | |
SEO & Oberon | Andere tijden. Achtergrondschets en eerste meting monitor Experiment Ruimte in Onderwijstijd. | Amsterdam/Utrecht: SEO/Oberon | 2021 | |
SER | Een kansrijke start voor alle kinderen Naar inclusieve en toegankelijke voorzieningen voor kinderen van 0-13 jaar. | Advies 21/07 | 2021 | |
SER | Een kansrijke start voor alle kinderen Naar inclusieve en toegankelijke voorzieningen voor kinderen van 0-13 jaar. Advies 21-07. | | 2021 | |
Smeets, E., Langen, A. van, Gilde, J. ‘t, & Krijnen, E. | De invloed van COVID-19 op het onderwijs. | Nijmegen/Amsterdam: KBA/Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Smits, A., & Koeven, E. van | Geletterdheid en schoolsucces. | Windesheim Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT | 2021 | |
Spiegel, N. van | Wanneer leerkrachten hun kracht bundelen. | | 2021 | |
Spijker, G. van ‘t | De aansluiting vinden, een vak apart. | Didactief online | 2021 | |
Tavecchio, G. | Een derde stem. | Didactief onlin | 2021 | |
Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul Kirschner | Wijze lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2021 | |
Trimbos Instituut | Praktijkkaart Duurzaam investeren in welbevinden. | | 2021 | |
Trimbos Instituut | Praktijkkaart welbevinden en gelijke kansen. | | 2021 | |
Vaessen, A., Krijnen, E., & Ledoux, G. | Uniek inzicht op 'thuiszitters'. | Didactief-online | 2021 | |
Veen, A., Bus, J. & Druten, L. van | Innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie. Samenvatting van vijf deelonderzoeken. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1064 | 2021 | |
Verseveld, M. van | Strengthening Teachers in Their Role to Identify and Address Bullying among Students in Elementary Schools. | Proefschrift. Amsterdam, UvA | 2021 | |
Verus | ‘Als je school slechts een beperkte bubbel is van de maatschappij, kun je je later niet inleven in elkaar’. | | 2021 | |
Visser, M. de, Lodewick, J., Termorshuizen, T., Laanen, K. van, & Casteren, W. van | Meer Meesters? Routes naar diversiteit voor de klas. | Nijmegen: ResearchNed | 2021 | |
Visser, M. de, Termorshuizen, T., & Casteren, W. van | Evaluatie pilot gespecialiseerde pabo-opleidingen. | Researchned | 2021 | |
Woestijne, B. van de | Waakhond tegen racisme. | Didactief online | 2021 | |
Wolff, H. | Zwarte piet, racisme en onderwijs. | Didactief Online | 2021 | |
Zulkarnain, A., & Zumbuehl , M. | Beschermen van gelijke toegang tot scholen. | CPB Policy Brief | 2021 | |
Aarts, B., Wolf, I. de, Breuer, T., Wetten, S. van | Effectief afstandsonderwijs. | Maastricht: EducationLab (Universiteit Maastricht) | 2020 | |
Arbeidsmarktplatform primair onderwijs | Inspiratieboek PO. Onderzoek, suggesties en tips. | | 2020 | |
Baris, J. | Basisschoolleerkrachten over multicultureel onderwijs | Bachelorscriptie. Amsterdam: UvA | 2020 | |
Bergh, L. van den, Denessen, E., & Volman, M. (red.) | 'Werk maken van gelijke kansen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs'. | Meppel: Ten Brink Uitgevers. | 2020 | |
Bouchibti, S. | Nederland is van ons allemaal.Handboek Burgerschap voor leerkrachten, docenten en andere professionals die met jongeren werken. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
Bus, A.G., & Anstadt, R. | Thuis Voorlezen met Digitale Prentenboeken. Een veelbelovende interventie voor twee- en driejarigen met een taalachterstand? | Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1058 | 2020 | |
CAOP | Onderwijstijd: meer of minder? Internationaal vergelijkend onderzoek naar de urennorm en onderwijstijd in het primair onderwijs. | Den Haag: CAOP | 2020 | |
Cirpka, S. | De kansen en uitdagingen van meertaligheid in de klas | Bachelorscriptie. Amsterdam: UvA | 2020 | |
CPB | De ongelijkheid van het jonge kind. | | 2020 | |
Denessen, E., Keller, A., Bergh, L. van den, & Broek, P. van den | "Do Teachers Treat Their Students Differently? An Observational Study on Teacher-Student Interactions as a Function of Teacher Expectations and Student Achievement". | Education Research International, vol. 2020, Article ID 2471956 | 2020 | |
Dengerink, J., Onstenk, J., & Van der Meij, J. (Reds.) | Leraar: een professie met perspectief. Deel 2: Verbreding en verdieping in het beroep. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
Didactief-online | Diversiteit uitdaging bij lessen levensbeschouwing. | | 2020 | |
Didactief-online | De etnische blik van witte kinderen. | | 2020 | |
Druten, L. van, & Langen, A. van., & Beurskens, K. | Rapportage Innovatiecentrum Leiden Motivatie als motor voor professionalisering. | Nijmegen: KBA | 2020 | |
Druten, L. van., & Langen, A. van., & Beurskens, K. | Rapportage innovatiecentrum Heerlen ‘Kijken in elkaars keuken’ ten behoeve van samenwerking tussen peuteropvang en basisschool. | Nijmegen: KBA | 2020 | |
Duarte, J. | Troef of trend? Actuele ontwikkelingen in de meertaligheidsdidactiek. | Inaugurele rede uitgesproken in verkorte vorm bij de aanvaarding van de positie van lector Meertaligheid en Geletterdheid aan de NHL Stenden Hogeschool op woensdag 5 februari 2020 door dr. Joana Duarte. | 2020 | |
Emmelot, Y. | Meertaligheid van kinderen vraagt om anders denken. | Didactief-online | 2020 | |
Gassler, Y. | Welbevinden op de basisschool: Ervaring met Funds of Identity in de klas | Bachelorscriptie. Amsterdam: UvA | 2020 | |
Gilde, J. 't, Volman, M. | Putten uit verborgen bronnen. Hoe benut je de buitenschoolse kennis van leerlingen? | Pedagogiek in Praktijk, 118 | 2020 | |
Gilde. J. ‘t, & Volman, M. | Gebruik maken van de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen. Praktijkboek. | Amsterdam, Werkplaats onderwijsonderzoek Amsterdam | 2020 | |
Heijdeman, S. | Een jongen is geen meisje: Een onderzoek naar het verschil in perceptie van leerkrachtgedrag | Bachelorscriptie. Amsterdam: UvA | 2020 | |
Heul, I. van der | "De invloed van ouderbetrokkenheid op de schoolprestaties van leerlingen." | Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen | 2020 | |
Hogg, L., & Volman, M. | A Synthesis of Funds of Identity Research: Purposes, Tools, Pedagogical Approaches, and Outcomes. | Review of Educational Research | 2020 | |
Inspectie van het Onderwijs | Inspectie gaat meer aandacht besteden aan onderwijsachterstanden. | Nieuwsbericht | 19-05-2020 | 2020 | |
Jelier, W. | Bijna alles op een rij over leren in groepjes. | Didactief online | 2020 | |
Kennisnet | Gelijke kansen en digitalisering. Goede toegang is niet genoeg. | | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke factoren binnen po- en vo-scholen belemmeren of stimuleren onderwijsprofessionals om inzichten uit beschikbaar onderzoek te benutten in hun werkpraktijk? | (KR. 861) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe kan hoekenwerk in groep 3 en 4 zodanig worden ingericht dat het spelend leren zo effectief mogelijk is voor het bereiken van de leerdoelen die in het hoekenwerk aan bod komen? | (KR. 910) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Zijn er aanpakken waarmee een basisschool samen met ouders de fitheid van leerlingen kan vergroten? Welke invloed heeft de fitheid van leerlingen op hun taal- en rekenvaardigheden? | (KR. 770) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe kunnen leraren het eigenaarschap van leerlingen in het primair onderwijs versterken? | (KR. 860) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke effecten heeft een zomerschool voor jonge kinderen met een taalachterstand op hun (taal)ontwikkeling? Wat voor activiteiten in zo’n zomerschool zijn geschikt en dragen bij aan het stimuleren van de (taal)ontwikkeling? | (KR. 937) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect van het gebruik van letters/woorden als ‘voldoende’ en ‘ruim voldoende’ op een schoolrapport in plaats van cijfers bij leerlingen in het basisonderwijs? | (KR. 854) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat draagt meer bij aan de ontwikkeling van kleuters met het oog op hun toerusting voor groep 3: aparte jaargroepen 1 en 2 of combinatiegroepen 1-2? | (KR. 945) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke taalactiviteiten (gericht op mondelinge en schriftelijke vaardigheden) hebben een bewezen positief effect op de taalontwikkeling van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? | (KR. 924) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke interventies van schoolleiders in het primair onderwijs zijn effectief om met het team een duurzame visie op onderwijs te ontwikkelen? | (KR. 919) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke gedragseisen en randvoorwaarden van samenwerking tussen onderwijsprofessionals binnen de school dragen bij aan effectieve implementatie van onderwijsontwikkelingen? | (KR. 915) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Is directe instructie door leerkrachten effectief voor de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden van laagpresterende kleuters? | KR. 933) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Zijn kleine klassen met extra sociaal-pedagogische ondersteuning effectief om problematisch gedrag van kinderen in onder- of middenbouw van de basisschool te verminderen opdat ze kunnen doorstromen naar een reguliere klas? | (KR. 850) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Onder welke voorwaarden kan een ouderkamer een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een kind en de ontmoeting van verschillende groepen ouders? | (KR. 966) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke stimulansen van buiten zijn effectief om kennisdeling en -benutting binnen professionele netwerken in het onderwijs te realiseren? | (KR. 1005) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke rol spelen verschillende criteria bij de keuze voor een school voor voortgezet onderwijs en hoe komt die keuze tot stand? | (KR. 1001) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers in de bovenbouw? | (KR. 977) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke kenmerken van ontmoetingen (fysiek en digitaal) waarbij kennis uit onderwijsonderzoek gedeeld wordt, dragen bij aan de transfer van geleerde kennis naar de onderwijspraktijk van de onderwijsprofessional? | (KR. 876) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn goede voorspellers van de kansen voor succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies? | (KR. 899) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe kun je in een driehoeksgesprek tussen leerkracht, leerling en ouders een actieve deelname van ouders bevorderen? | (KR. 900) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | In hoeverre kan gebruik van ICT in het voortgezet onderwijs bijdragen aan tijdsbesparing en werkdrukvermindering voor leraren? | (KR. 904) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn werkzame kenmerken van afstandsonderwijs in het mbo? | (KR. 923) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke fasen en werkvormen van het directe-instructiemodel zijn toepasbaar en effectief bij afstandsonderwijs? | (KR. 932) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn kenmerken van effectief onderwijs in muziek en beeldende vorming voor kinderen van 4-12 jaar? | (KR. 960) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect van gepersonaliseerd leren op de leerprestaties van achterstandsleerlingen in het basisonderwijs? | (KR. 1064) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke invloed heeft het uitschrijven van de leerdoelen op het bord op de bewustwording van leerlingen van wat ze leren in een les? | (KR. 1051) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn verklaringen voor het niet willen meedoen met activiteiten waar kleuters wel de vaardigheden voor hebben en wat kunnen leerkrachten doen om ze weer mee te laten doen? | (KR. 1033) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het belang van vroege signalering van een ontwikkelingsvoorsprong voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen basisonderwijs? Zijn hiervoor valide en betrouwbare instrumenten beschikbaar? | (KR. 1060) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke factoren bij de leraar en welke factoren in de schoolorganisatie zijn nodig om ICT in het primair onderwijs zo in te zetten dat het de leeropbrengsten verhoogt? | (KR. 999) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Zijn linkshandige kleuters minder goed ontwikkeld dan rechtshandige kleuters? | (KR. 810) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe kan een leraar basisonderwijs leerlingen uit de middenbouw stimuleren om ook buiten de school te leren en hoe kan hierbij de verbinding met het formele leren op school tot stand worden gebracht? | (KR. 949) Den Haag: Kennisrotond | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn de effecten van aanpakken gericht om een soepele overgang naar de basisschool tot stand te brengen? | (KR. 1290) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Ledoux, G., & Waslander, S., m.m.v. Eimers, T. | Evaluatie passend onderwijs Eindrapport. | Rapport 1047. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University| Nijmegen: KBA Nijmegen | 2020 | |
Ledoux, G., Vaessen, A., Exalto, R., Eck, P. van, Walraven, M., Hoeven, J. van der, Stege, H. van der | Passend onderwijs in de praktijk deel 3. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2018. | Amsterdam/ Utrecht Rotterdam: Kohnstamm Instituut/ Oberon/ CED Groep | 2020 | |
Leest, A. van, e.a. | Eindtoets en gelijke kansen. Een vergelijking voor en na. | | 2020 | |
Lieve Heijsters, L., & Ploeg, S. van der | Digitale leermiddelen en gelijke kansen. | Den Haag: Kennisrotonde/NRO | 2020 | |
Nuland, E. van, & Berg, D. van den | Tevreden werken in het primair onderwijs? Onderzoek naar tevredenheid, werkdruk en mobiliteit in het primair onderwijs. | Den Haag: Arbeidsmarktplatform PO | 2020 | |
Petri, D., & Dekker-Calado, G. | Samen met ouders tegen pesten. | Didactief online | 2020 | |
Ping, C. | Understanding Teacher Educators’ Professional Learning. | Proefschrift Eindhoven: Technische Universiteit Eindhoven | 2020 | |
Platform samen onderzoeken | Sleutels voor evidence-informed werken. Een verkenning naar mechanismen die bijdragen aan duurzame onderwijsverbetering. | Startnotitie. PO-raad | 2020 | |
Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | De academische leraar. | Kwaliteitsreeks / Praktijk In-Zicht | 2020 | |
Rathenau Instituut | In open science toont zich de meester – Publieke betrokkenheid bij onderwijsonderzoek. | Den Haag (auteurs: Scholvinck, A.F.M, S. van Ewijk, W. Scholten & P. Diederen) | 2020 | |
Ros, A., Geijsel, F., Dengerink, J., & De Wit, B. (Reds.) | Leraar: een professie met perspectief. Deel 3: Een leeromgeving voor leraren. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
SCP | Eerste doordenking maatschappelijke gevolgen coronamaatregelen. | Beleidsdocument. Den Haag: SCP | 2020 | |
Sins, P. | Mind the gap. | Didactiefonline. | 2020 | |
Sirius | Verslag van de Nationale Rondetafel Bijeenkomsten Taalvriendelijk Onderwijs over Meertaligheid. | | 2020 | |
Smeets, E. | Monitor hybride onderwijs. Rapportage over het primair onderwijs. | Nijmegen: KBA | 2020 | |
Snoek, M., Kösters, J., Van Blankenstein, F., Meijer, J., Bisschop, P., Heyma, A., Van der Ven, K., Van der Ark, A., & Schenke, W. | Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen. Voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Snoek, M., Van Tartwijk, J., & Pauw, I. (Reds.) | Leraar: een professie met perspectief. Deel 1: Een veelzijdig beroepsbeeld. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
Soeterik, I., Hanna, F., & Heilbron, M. | Leraren expliciet opleiden rondom racisme werkt. | | 2020 | |
Vaessen, A. & Pater, C., & Exalto, R. | Passend onderwijs in de praktijk deel 4. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2019. | Amsterdam/ Utrecht Rotterdam: Kohnstamm Instituut/ Oberon | 2020 | |
Veen, A. & Karssen, M. | 15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1063 | 2020 | |
Veen, A., Eck, E. van, m.m.v. Meijer, J. & Vaessen, A. | Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang. Onderzoek naar de werkzame factoren. | Rapport 1057. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Veen, A., Haanstra, F. & Karssen, M. | Kunstenaars in de groep. Onderzoek naar effecten van kunst in de voorschoolse educatie. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1054 | 2020 | |
Veen, A., Stigt, A. van & Ledoux, G. | Inclusiekenmerken IKC’s. Onderzoek naar de meerwaarde van Integrale Kindcentra. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Veen, A., Veen, I. van der, Heurter, A., Elshof, D. | Evaluatie van Doen-denken. Een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Volman, M., & Gilde, J. ‘t | The effects of using students’ funds of knowledge on educational outcomes in the social and personal domain. | Learning, Culture and Social Interaction 28 (2021) 100472 | 2020 | |
Vuure, R. van | Onderwijs kan grote rol spelen tegen racisme. | | 2020 | |
Weijers, D., Van Stigt, A.,& Ledoux, G. | Overstap po-vo voor jonge (hoog)begaafde leerlingen in Amsterdam-Diemen. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Wienen, A.W., Korenromp, H., Batstrat, L., & Graas, T.A.M. | Werkbaar in de klas. Het effect van samenwerking tussen ouders, leraren, maatschappelijk werk en jeugdhulp in de schoolklas. | | 2020 | |
| Onderzoekswerkplaats diversiteit WOA | Zorg primair #5 2019. | 2019 | |
| Drie jaar werkplaats diversiteit. | Amsterdam: WOA, NRO, PO-raad. | 2019 | |
Abacioglu, C.S., Zee, M., Fadie, H., Soeterik, I., Fisher, A.H., & Volman, M. | Practice what you preach: The moderating role of teacher attitudes on the relationship between prejudice reduction and student engagement. | Teaching and Teacher Education, 86. | 2019 | |
Binsbergen, M.H. van, Pronk, S., Schooten, E. van, Heurter, A. & Verbeek, F. | Niet thuis geven; schooluitval vanuit het perspectief van van leerlingen: onderzoek naar thuiszitters. | Rapport 1030. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Blok, M. | Baat bij goed oudercontact | Didactief, juni, 2019. | 2019 | |
Bollen, I. & Boogaard, M. | Schoolkeuzemotieven van ouders en leerlingen groep 8 in Diemen. | Rapport 1032. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Bredeweg, B. | Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs: leren met interactieve kennisrepresentaties. | Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam | 2019 | |
Cornips, L. | Een moderne samenleving is niet bang voor meertaligheid. Over het alledaagse maar ook complexe verschijnsel meertaligheid. | Van 12 tot 18. | 2019 | |
Crasborn, F., & Hennissen, P. | Integratief begeleiden op de werkplek. Modellen en methodieken voor opleidingsdidactisch handelen. | Kennisbasis lerarenopleiders - Katern 7: Opleidingsdidactiek: Hoe leiden we leraren op? | 2019 | |
Emmelot, Y.W., Schenke, W. & Bollen, I. | Eindevaluatie van de Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen. | Rapport 1018. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Herman van de Werfhorst en Erna van Hest (redactie) | Gelijke kansen in de stad. | Amsterdam: Amsterdam University Press. | 2019 | |
Jelier, W. | Bijna alles op een rij over… onderwijs aan kleuters. | Didactief online | 2019 | |
Jongstra, W., Spoelstra, T., Aantjes, R., Pauw, I., Muynck, A. de | Onderzoeksverslag ‘Een verkenning naar de rol van jeugdliteratuur in de persoonsvormende en socialiserende functie van het basisonderwijs’. | Radiant Lerarenopleidingen | 2019 | |
Joosse, B. | ‘Nu benadrukken we de verschillen niet meer’ | Didactief, januari/februari 2019. | 2019 | |
Karssen, M., Weijers, D., Veen, I van der | Relatie tussen kwaliteit in de kleuterklassen en de schoolloopbaan van leerlingen. | Rapport 1015. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Kennisrotonde | Welke fasen en werkvormen van het DirecteInstructiemodel zijn toepasbaar en effectief bij afstandsonderwijs? | (KR. 932) Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Koster, B., & Stappers, J. | Het transformatorhuisje. Inzichten en methodieken voor het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek. | Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | 2019 | |
Schenke, W., Schaik, P.W. van, Heemskerk, I.M.C.C. & Boogaard, M. | Beter benutten van kennis uit onderzoek en onderwijspraktijk. Kansrijke aanpakken voor docentgroepen. | Rapport 1020. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Schenke, W., Weijers, D., Bollen, I. & Elshof, D. | Huisacademies in kaart. | Rapport 1023. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Sincer, I., Severiens, S.E., & Volman, M.L.L. | Teaching diversity in citizenship education: Context-related teacher understandings and practices. | Teaching and Teacher Education : an International Journal of Research and Studies, 78 , 183-192. | 2019 | |
Standaert, J., Blikslager, D., & Soeterik, I. | Leerlingen onder elkaar. | Didactief, oktober, 44-45. | 2019 | |
Veen, A., & Weijers, D. | Gemengde groepen in integrale kindcentra. | Rapport 1022. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Veen, A., Heurter, A., Veen, I. van der & Bollen, I. | Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen. De peuterschool in Amsterdam. | Rapport 1003. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Veen, A., Ledoux, G., Emmelot, Y., Gevers, M. | Integrale Kindcentra over wat hen kenmerkt. | Rapport 1021. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Veen, A., Veen, I. van der | Het pre-COOL cohort tot en met groep 5. Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. | Rapport 1031. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Veen, A., Veen, I. van der, Karssen, M., Weijers, D. | Sleutelmomenten jonge kind. Wat is een goed aanbod voor doelgroepkinderen? Drie deelonderzoeken gebundeld. | Rapport 1029. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Veen, I. van der, & Karssen, M. | Kansen op en effecten van kleuterbouwverlenging. | Rapport 1016. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2019 | |
Vegt, A. L. van der, Kieft, M., & Bekkers, H. | Differentiatie in de klas: Wat werkt? | Kennisrotonde | 2019 | |
Vegt, A.L. van der, Kieft, M., & Bekkers, H. | Differentiatie in de klas: wat werkt? | Den Haag: Kennisrotonde/NRO | 2019 | |
VELON | Waaier beroepsstandaard voor lerarenopleiders. | Eindhoven: Vereniging voor Lerarenopleiders | 2019 | |
| Zorgbreed; Tijdschrift voor integrale leerlingenzorg. Themanummer: waarderen van diversiteit. | Zorgbreed; Tijdschrift voor integrale leerlingenzorg. Jun-aug 2018. | 2018 | |
| Themanummer over het werken met (hoog)begaafde leerlingen in de basisschool. | Zorg Primair. Vakblad voor het primair en speciaal onderwijs, # 5-2018. | 2018 | |
Baan, J., Gaikhorst, L., & Volman, M.L.L. | The involvement of academically educated Dutch teachers in inquiry-based working. | Professional Development in Education. | 2018 | |
Baan, J., Volman, M, & Gaikhorst, L. | Geef academische leerkracht de ruimte. | Didactief, oktober, 46-47. | 2018 | |
Bergh, L. van den | Waarderen van Diversiteit in het Onderwijs | | 2018 | |
Boogaard, M., Glaudé, M., Schenke, W., Weijers, D. & Snoek, M. | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs. | Rapport 996. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Breetvelt, I.S., Meijer, J., & Binsbergen, M.H. van | Short report literatuurverkenning Self-Efficacy & Resilience. | Rapport 988. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Cohen, L., Emmelot, Y., Ahamiane, S. | Succesvolle basisscholen aan het woord. 7 pijlers voor betere kansen op basis van onderzoeksliteratuur & voorbeelden uit Amsterdam. | Rapport 18-4. Onderzoek, Informatie en Statistiek, gemeente Amsterdam & Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Exalto, R., Klein, T., Lockhorst, D., Sipkens, D., & Geus, W. de | Werkplaatsen onderwijsonderzoek primair onderwijs. Tussenrapportage onderzoek jaar 2. | Utrecht: Oberon. | 2018 | |
Janssen, F., & Belo, N. | Vakdidactische begeleiding en samen opleiden. | Utrecht: VO/ POraad/Platform Samen Opleiden en Professionaliseren | 2018 | |
Jennissen, R., Engbersen,G., Bokhorst, M., & Bovens, M. | De nieuwe verscheidenheid. Toenemende diversiteit naar herkomst in Nederland. | Den Haag: WRR. | 2018 | |
Kennisrotonde | Welke didactiek en werkvormen bevorderen motivatie en welbevinden van jonge kinderen met begaafdheidskenmerken (4-7 jaar) en verminderen problematisch gedrag? | (KR. 1106) Den Haag: Kennisrotonde | 2018 | |
Kennisrotonde | Wat zijn effectieve methoden voor leesbevordering in groep 4-8 van het basisonderwijs. | (KR. 335) Den Haag: Kennisrotonde | 2018 | |
KNAW | Talen voor Nederland. | Amsterdam: KNAW. | 2018 | |
Kroeze, C. | Begeleiding in de opleidingsschool. | Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | 2018 | |
PO-raad, NRO & Werkplaatsen Onderwijs PO | Samen onderzoeken werkt. | | 2018 | |
Rijk, Y. van, Mey, L. de, Haan, D. de, Oers, B. van, & Volman, M. | Reading for meaning: the effects of Developmental Education on reading achievements of primary school students from low SES and ethnic minority families. | School Effectiveness and School Improvement, 29(2), 285-307. | 2018 | |
Schaik, P. van, Volman, M., Admiraal, W., & Schenke, W. | Barriers and conditions for teachers’ utilisation of academic knowledge. | International journal of Educational Research, 90, 50-63. | 2018 | |
Schenke, W., Elshof, D., & Heemskerk, I.M.C.C. | Regionale samenwerking rondom opleidingsscholen. Een verkenning naar kern-schil constructies. | Rapport 989. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Sicco de Knecht | Gelijke kansen in diverse klassen; Over de filosofie van de Transformatieve School. Een profiel van een Rotterdamse stadssocioloog door Sicco de Knecht | | 2018 | |
Sligte, H., Admiraal, W., Schenke, W., Emmelot, Y., & de Jong, L. | De school als PLG. | Rapport 991. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Sligte, H., Emmelot, Y. & Schenke, W. | Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen 2016-2017. | Rapport 987. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Snoek, M. | Startende leraren in het po en vo. Goede begeleiding aan het begin van de loopbaan. | Huizen: Uitgeverij Pica. | 2018 | |
Standaert, J. | Diversiteit vanuit het perspectief van de leerling. Onderzoek naar hoe leerlingen van de Sint Janschool naar onderlinge verschillen kijken en zich in kunnen leven in een ander. | Bachelorscriptie. Amsterdam: UvA/HvA. | 2018 | |
Verboon, A.W. | Cross-Professionele Samenwerking rondom Diversiteit in het Onderwijs. Visievorming rondom diversiteit en het lesgeven in een diverse context. | Bachelorscriptie. Amsterdam: UvA. | 2018 | |
W. Schenke, & Meijer, J. | Datagebruik in het onderwijs. Problematiek uiteengezet. | Rapport 1011. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2018 | |
Boogaard, M., Schenke, W., Schaik, P. van, & Felix, C. | Kennisbenutting in kennisnetwerken van docenten. Een verkenning. | Rapport 978. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2017 | |
Buisman, M., Van Loon, L., Boogaard, M. & E. van Schooten | Stimuleren van creatief vermogen en kritisch denken. Eerste resultaten van het OECD-onderzoek Assessing progression in creative and critical thinking skills in education. | Rapport 17-6. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2017 | |
Doornenbal, J., Fukkink, R., Yperen, T. van, Spoelstra, J., & Verseveld, M. van | Inclusie door interprofessionele samenwerking - Resultaten van de proeftuinen van PACT. | Amsterdam: Het Kinderopvangfonds. | 2017 | |
Driessen, R., Koster, B., Kuipers, T., Slot, K., & Van der Horst, G. | Samen leraren opleiden. Parels uit de Praktijk (2). | Utrecht: VO-Raad/ Steunpunt Opleidingsscholen | 2017 | |
Gaikhorst, Beishuizen, J., Zijlstra, B., & Volman, M. | The sustainability of a teacher professional development programme for beginning urban teachers. | Cambridge Journal of Education, 47(1), 135-154. | 2017 | |
Gaikhorst, L., Beishuizen, J., Roosenboom, B.,& Volman, M. | The challenges of beginning teachers in urban primary schools. | European Journal of TeacherEducation, 40(1), 46-61. | 2017 | |
Heyma, A., Berg, E. van den, Snoek, M., Knezic, D., Sligte, H. & Emmelot, Y. | Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving. | Rapport 17-7. Amsterdam: SEO. | 2017 | |
Karssen, M. | Etnische diversiteit van de school niet van invloed op de schoolprestaties en het sociaal functioneren van bi-etnische leerlingen | Bi-ethnic Dutch students: educational outcomes, social functioning and experiences. | 2017 | |
Karssen, M. | Bi-etnische leerlingen verschillen ook onderling sterk | Bi-ethnic Dutch students: educational outcomes, social functioning and experiences. | 2017 | |
Karssen, M. | Bi-etnische kinderen verschillen van mono-etnische kinderen in schoolprestaties, welbevinden en burgeschapscompetenties | Bi-ethnic Dutch students: educational outcomes, social functioning and experiences. | 2017 | |
Kruger, M.L., & Andersen, I. | De lerende schoolleider. Effecten van professionalisering. | Den Haag/Utrecht: NRO en VO-raad. | 2017 | |
Linde, A. van der, Oostdam, R., Snoek, M. | Op zoek naar synergie tussen praktijk en theorie. | Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 38(2) 2017. | 2017 | |
Maandag, D.W., Helms-Lorenz, M., Lugthart, E., Verkade, A.T., & Veen, K. van | Features of effective professional development interventions in different stages of teacher’s careers. A review of empirical evidence and underlying theory. | Groningen: Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen. | 2017 | |
Michels, W.P. | Een analyse van de sociale netwerken en de waarde die wordt gecreëerd in de sociale interacties tussen actoren in de Werkplaats ‘Diversiteit’. | Masterscriptie. Amsterdam: UvA. | 2017 | |
Schenke, W., Geijsel, F., van Driel, J., & Volman, M. | Closing the feedback loop: a productive interplay between practice-based research and school development through cross-professional collaboration in secondary education. | Professional Development in Education, 43 (5), 860-880. | 2017 | |
Schenke, W., van Driel, J.H., Geijsel, F.P., & Volman, M.L.L. | Boundary Crossing in R&D Projects in Schools: Learning through Cross-Professional Collaboration. | Teachers College Record, 119, 1-42. | 2017 | |
Sligte, H.W, Emmelot, Y.W., Schenke, W. | Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen 2015-2016. | Rapport 976. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2017 | |
Sligte, H.W, Schenke, W. | Een masteropleiding als bijdrage aan kennisbenutting en –verspreiding door leraren. | Rapport 972. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2017 | |
Uiterwijk-Luijk, L. | Inquiry-based leading and learning in primary education. Inquiry-based working by school boards, school leaders and teachers and students’ inquiry habit of mind (Proefschrift). | Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. | 2017 | |
Bakker, A., Zitter, I.I., Beausaert, S., & de Bruijn, E. | Tussen opleiding en beroepspraktijk - Het potentieel van boundary crossing. | Assen: Koninklijke Van Gorcum | 2016 | |
Banks, J.A. | Cultural diversity and education: foundations, curriculum and teaching (6th ed.) | New York, NY: Routlegde. | 2016 | |
Driessen, R., Koster, B., Kuipers, T., & Slot, K. | Samen leraren opleiden. Parels uit de Praktijk (1). | Utrecht: VO-Raad/Steunpunt Opleidingsscholen | 2016 | |
Janssens, M. | Nut en noodzaak van netwerken voor de verbinding tussen onderzoek en praktijk. | Den Haag: ZonMw. | 2016 | |
Nieuwelink, H., Boogaard, M., Dijkstra, A.B., Kuiper, E.J., Ledoux, G. | Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen. | Rapport 967. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2016 | |
Schenke, W., van Driel, J.H., Geijsel, F.P., Sligte, H.W., & Volman, M.L. | Characterizing cross-professional collaboration in research and development projects in secondary education. | Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22(5), 553-569. | 2016 | |
Snoek, M., Bekebrede, J., Hanna, F., Creton, T., Edzes, H. | Hoe het afstudeeronderzoek van een academische pabo kan bijdragen aan schoolontwikkeling. | Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 37(2), 29-42. | 2016 | |
Ledoux, G., e.a. | Het onderwijsachterstandenbeleid onderzocht. Werkt het zoals bedoeld? | Rapport 15-3. Amsterdam/Nijmegen: Kohnstamm Instituut/ITS. | 2015 | |
VO-academie | Samen leren in netwerken. Leernetwerken voor en door schoolleiders en bestuurders. | Utrecht: VO-academie. | 2015 | |
Gaikhorst, L., Beishuizen, J.J., Zijlstra, B.J.H., & Volman, M.L.L. | Contribution of a professional development programme to the quality and retention of teachers in an urban environment. | European Journal of Teacher Education, 38(1), 41-57. | 2014 | |
Gaikhorst, L., Volman, M.L.L., Korstjens, I., & Beishuizen, J.J. | Induction of beginning teachers in urban environments: An exploration of the support structure and culture for beginning teachers at primary schools needed to improve retention of primary school teachers. | Teaching and Teacher Education, 42, 23-33. | 2014 | |
Kroeze, C. | Georganiseerde begeleiding bij opleiden in de school. Een onderzoek naar het begeleiden van werkplekleren van leraren in opleiding. | Proefschrift. Nijmegen: HAN | 2014 | |
Pater, C.J. & Driel, J. van m.m.v. Geijsel, F., Volman, M. & Schenke, W. | Professionele leraren. Opbrengsten en inzichten uit praktijkgerichte onderzoeksprojecten van de VO-raad. | Utrecht: VO-raad. | 2014 | |
Roeleveld, J., Karssen, M. & Ledoux, G. | Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten. | Rapport 923. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2014 | |
Severiens, S, Wolff, R & van Herpen, S. | Teaching for diversity: a literature overview and an analysis of the curriculum of a teacher training college. | European Journal of Teacher Education, 37 (3), 295-311. | 2014 | |
Severiens, S. | Professionele capaciteit in de superdiverse school. Rede, uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. | Amsterdam: Vossiuspers UvA. | 2014 | |
Ledoux, G. & Elshof, D. | Hebben leerlingen profijt van De Profijtklas? Onderzoek naar de resultaten van een project verlengde leertijd. | Rapport 14-2. Utrecht: FORUM. | 2013 | |
Ledoux, G., Felix, C., & Elshof, D. | Bestrijding van onderwijssegregatie in gemeenten. Verkenning van lokaal beleid anno 2013. | Rapport 13-4. Utrecht: FORUM. | 2013 | |
Bruggink, M.,& Harinck, F. | De onderzoekende houding van leraren: wat wordt daaronder verstaan? | Tijdschrift voor Lerarenopleiders (VELON/VELOV), 33(3), 46–53 | 2012 | |
Heemskerk, I., Eck, E. van, Kuiper, E., & Volman, M. | Succesvolle onderwijsaanpakken voor jongens in het voortgezet onderwijs. | Rapport 878. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2012 | |
Schenke, W., Volman, M.L.L., Driel, J.V., Geijsel, F.P., & Sligte, H.W. | Cross-professionele samenwerking in de context van ontwikkel-en onderzoeksprojecten in het voortgezet onderwijs. | Pedagogische Studiën, 89(6), 350-363. | 2012 | |
Ledoux, G., Derriks, M., Heurter A. en C. Pater | De verankering van wereldburgerschap in het onderwijs. Evaluatie van de onderwijsactiviteiten van NCDO, periode 2006-2010. | Rapport 865. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2011 | |
Lockhorst, D., Berg, I. van den & Boogaard, M. (Red) | ‘En, heb je vandaag nog een goede vraag gesteld?' Wat onderzoek kan doen voor de professionalisering van docenten. | Durven-Delen-Doen. Utrecht: VO-Raad. | 2011 | |
Kessels, C. | The influence of induction programs on beginning teachers’ well-being and professional development. | Proefschrift. Leiden: Universiteit van Leiden. | 2010 | |
Schenke, W. & Galjaard, S. | Leraaronderzoekers en onderzoekende leraren. Hoe onderzoek naar innovatie bijdraagt aan de professionaliteit van leraren. | Deventer: Kluwer Navigator Onderwijs. | 2010 | |
Sligte, H.W., Breetvelt, I.S., Heemskerk, I.M.C.C. | Technologische ontwikkelingen voor leerlingen met een visuele beperking of dyslexie. Praktijk en beleid in binnen- en buitenland. | Rapport 847. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. | 2010 | |
Veen, K. van, Zwart, R. C., Meirink, J. A., & Verloop, N. | Professionele ontwikkeling van leraren: een reviewstudie naar effectieve kenmerken van professionaliseringsinterventies van leraren. | Leiden: ICLON/Expertisecentrum Leren van Docenten. | 2010 | |
Hennissen, P., Crasborn, F., Brouwer, N., Korthagen, F., & Bergen, T. | Mapping mentor teachers' roles in mentoring dialogues. | Educational Research Review, 3, 169-186 | 2008 | |
Vertovec, S. | Super-diversity and its implications. | Ethnic and racial studies 30 (6), pp. 1024-1054 | 2007 | |
Leeman, Y. | Teaching in ethnically diverse schools: teachers’ professionalism. | European Journal of teacher Education, 29 (3), 341-356. | 2006 | |
Korthagen, F., Melief, K., & Tigchelaar, A. | De didactiek van praktijkrelevant opleiden. | ochure nr. 11. Utrecht | 2002 | |
PO-raad, NRO & Werkplaatsen Onderwijs PO | Loopbaanontwikkeling leraren binnen de werkplaatsen onderwijsonderzoek PO. | | | |
Zuiker, I., Schot, W., Oomen, C., Jong, A. de, Lockhorst, D., Klein, T. | Succesvolle werkplaatsen: wat is er nodig voor een vruchtbare onderzoekssamenwerking tussen onderwijspraktijk, hogescholen en universiteiten? | Utrecht: Onderwijsadvies & Training, Universiteit Utrecht/Oberon. | | |