Home | Onze projecten | Samenwerking in het opleiden van leraren

Samenwerking in het opleiden van leraren

Als dagelijks begeleider van de leraar-in-opleiding (lio) geeft de werkplekbegeleider het leerproces in belangrijke mate vorm. Een veel gehoorde uiting van lio’s is dat er een kloof bestaat tussen de theorie die zij in de lerarenopleiding leren en de praktijk die zij op de school ervaren. De werkplekbegeleider speelt onder meer een belangrijke rol in het dichten van de kloof door de lio te begeleiden in het leggen van de verbinding tussen theorie, praktijk en de persoon van de lio.

Centraal staan de vragen:

  1. Op welke manieren begeleiden werkplekbegeleiders lio’s in het verbinden van theorie, praktijk en persoon en wat zijn daarbij uitdagingen en succesfactoren?,
  2. Welke ontwerpprincipes zijn geschikt om de begeleidingspraktijk gericht op het verbinden van theorie, praktijk en persoon door de lio te optimaliseren? En wat zijn goede voorbeelden? en
  3. Hoe kan een te ontwikkelen TPP(Theorie-Praktijk-Persoon)-zelfscan ingezet worden voor verdere professionalisering van werkplekbegeleiders?


Het project wordt gefinancierd door NRO in het kader van de subsidieronde ‘Samenwerking in het opleiden van leraren‘.