Praktijkproducten Gelijke Onderwijskansen en Gebruikmaken van digitale media
7 oktober 2022
De themateams uit beide WOA-werkplaatsprojecten hebben drie handreikingen voor leraren gemaakt op basis van theorie én praktijk: Lesgeven vanuit hoge verwachtingen, Kansen in Taal en Werken met buitenschoolse kennisbronnen. Ze…
Podcastreeks: Minder uren, betere lessen?
7 oktober 2022
Lector Marco Snoek maakt samen met Erik Ex en op de achtergrond Ina Cijvat een podcastreeks over de vraag of minder lesuren ten goede kan komen aan onderwijskwaliteit en het leren van leerlingen: MINDER…
NRO-webinar Onderwijskansen: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
7 oktober 2022
In een 10-delige webinarserie Onderwijskansen gaat NRO in gesprek met o.a. wetenschappers, leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders én deelnemers over de vraag: hoe doe je dat nu, onderwijskansen bevorderen. Een eerste…
Stereotypen over wetenschappers veranderen
7 oktober 2022
Lespakket voor basisscholenKinderen zijn kleine wetenschappers, maar toch denken sommige kinderen – vooral kinderen uit kansarme gezinnen – dat wetenschap niet voor hen is weggelegd. UvA wetenschappers willen dit veranderen.…
Themapagina ‘Gepersonaliseerd leren’
17 augustus 2022
Onderwijskennis.nl biedt een handig stand van zaken-document over wat er uit onderzoek bekend is over gepersonaliseerd leren, en welke handvatten dat oplevert voor de praktijk. Meer…
Meesterwerk Podcast #148
14 juli 2022
Buitenschoolse kennisbronnen (Funds of Knowledge) In deze aflevering zijn Elsbeth Kemme, Lisa Gaikhorst en Edda Veerman te gast en gaan in gesprek met Jan Jaap Hubeek over hun onderzoek naar…
Nieuwe coördinatoren WOA
1 april 2022
Twee nieuwe WOA-coördinatoren volgen Erna van Hest op: Lisa Gaikhorst (onderzoeker UvA, faculteit Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen) en Saskia van Caem (schoolleider Admiraal de Ruyterschool/ASKO) vanuit de onderwijspraktijk. Er is…
Podcast over een onderzoekende schoolcultuur
1 april 2022
Via het partnerschap Samen Opleiden, waar scholen met de HvA en UvA nauw samenwerken in het opleiden van studenten en de werkplaats onderwijsonderzoek, werken Hester Edzes (ASKO) en Marco Snoek…
Nieuw WOA-project: digitale, buitenschoolse kennisbronnen
1 april 2022
In het nieuwe project ‘Digitale buitenschoolse kennisbronnen’ ontwerpen leerkrachten een aanpak waarmee zij de kennis en vaardigheden die leerlingen buiten school opdoen zichtbaar maken en vervolgens benutten in hun lessen. In…
Webinar en website loopbaanperspectieven voor leraren
1 april 2022
In het kader van ‘De dag van de leraar’ verzorgden Marco Snoek en Erik Ex onlangs een webinar over de vraag hoe leraren met plezier en passie hun loopbaan over…
Podcast WOA-gelijke onderwijskansen
1 april 2022
Er is een nieuwe podcast van de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam: #5 Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam – project ‘Gelijke onderwijskansen’.Lisa Gaikhorst (projectleider) en twee leerkrachten geven een enthousiaste impressie van wat er…
Deelnemers gezocht voor TALIS-pilot
19 januari 2022
De Universiteit van Amsterdam, Kohnstamm Instituut en Fontys Hogeschool zijn op zoek naar leraren in het primair onderwijs die willen helpen met de pilot voor het internationale TALIS-onderzoek (Teaching and…
vacature: Algemeen coördinator WOA PO
20 december 2021
Inleiding Sinds de start in 2016 heeft de Werkplaats Onderzoek Amsterdam PO (WOA PO) een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Er is een heldere, lichte infrastructuur neergezet, de WOA PO is succesvol in…
Werkdrukchallenge: Vier creatieve oplossingen om werkdruk te verlagen
20 december 2021
Met de ‘Werkdrukchallenge’ stelde het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen bedrijven in de gelegenheid om creatieve oplossingen te bedenken om werkdruk te verlagen in het voortgezet onderwijs. De jury…
De Onderwijsraad publiceert ‘Publiek karakter voorop’
20 december 2021
Er bestaat een grote verscheidenheid aan privaat onderwijsaanbod. Er kleven risico’s aan de groei van het private aanbod en de verstrengeling met het publiek bekostigd aanbod. Privaat aanbod dat alleen…
verschenen: Nieuwsbrief Onderwijskansen
20 december 2021
Alles over het verminderen en voorkomen van onderwijsachterstanden. Meer…
Podcast ‘Welk effect heeft de coronacrisis gehad op de veerkracht en kansen(on)gelijkheid van jongeren en volwassenen?’
16 december 2021
Lisa Gaikhorst, Femke Scheffers en Levi van Dam gaan dieper in op het welzijn van leerlingen in het basisonderwijs en bespreken de effecten van social distancing op jongeren en volwassenen.…
Podcast project ‘Gelijke onderwijskansen’
16 december 2021
In deze podcast gaat Tjip de Jong in gesprek over de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) en specifiek over het project ‘Gelijke onderwijskansen’. Meer…
Didactief vertaalt
2 december 2021
Wat betekenen toch al die (buitenlandse) termen uit onderwijsonderzoek waar iedereen het steeds over heeft? Didactief vertaalt ze in gewoon Nederlands. Elke maand komt er een nieuw woord bij. Meer…
Het Trimbos Instituut ontwikkelt twee Praktijkkaarten welbevinden
2 december 2021
Deze praktijkkaarten ‘Duurzaam investeren in welbevinden’ en ‘Welbevinden en gelijke kansen’ bieden scholen handvatten en achtergrondinformatie om hiermee aan de slag te gaan. Duurzaam investeren in welbevinden Welbevinden en gelijke…
Eerste voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs beschikbaar
2 december 2021
Onlangs is de eerste voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs aan de Tweede Kamer verstuurd. Deze eerste voortgangsrapportage geeft een beeld van de leerachterstanden bij de start van het schooljaar 2021/2022 als…
Klassen Kennisbank gelanceerd
2 december 2021
Wilt u meer doen om gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren te bevorderen? Kijk dan op de Klassen Kennisbank, vol informatie over wat er speelt en wat u kunt…
Scan ‘Onderzoekscultuur in de school’
16 november 2021
Bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. Scholen kunnen dit zelfevaluatie-instrument gebruiken om de eigen positie te bepalen en…
Denk jij ook mee over Onderwijskennis.nl?
16 november 2021
Als leraar, schoolleider of andere onderwijsprofessional ben jij deskundige op het vlak van goed onderwijs en weet je het beste wat past bij je school, je onderwijs en je leerlingen.…
Interview met Prof. Monique Volman: Om de wereld wat beter te helpen maken
10 november 2021
Preview interview Interview
Factsheets NCO over leergroei
10 november 2021
De gegevens die worden verzameld in het kader van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs geven inzicht in de effecten van het thuisonderwijs tijdens de coronacrisis op leerlingen. Meer… Zie ook: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/21/leerlingen-halen-coronavertraging-snel-in-maar-dat-lukt-niet-iedereen-a4062624
Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
10 november 2021
In september is het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek verschenen in gedrukte versie. Het boek is nu ook gratis online beschikbaar. Meer…
Kohnstamm Instituut biedt ondersteuning bij werken aan interventies uit het NPO
29 oktober 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen kansen. Hoewel de menukaart een goed begin is, is het implementeren en monitoren van een passende aanpak een behoorlijke uitdaging. Daarom bieden de…
Oproep: Denk mee over open beleid maken bij OCW
28 oktober 2021
We roepen enthousiaste scholieren, kunstenaars, theaterdirecteuren, wetenschappers, schoolbestuurders, mbo-studenten, leerkrachten, ouders van schoolgaande kinderen en alle andere mensen die zich betrokken voelen bij de thema’s onderwijs, cultuur of wetenschap op…
Terugblik op de Dag van de Diversiteit
28 oktober 2021
Op de Dag van de Diversiteit organiseerde het Arbeidsmarktplatform PO het derde Kenniscafé PO. Deze keer gingen we in gesprek over de kracht van een divers team en het belang…
Coaching van beginnende leraren loont
28 oktober 2021
In het project ‘Kom kijken in de klas’ worden ervaren leraren opgeleid tot schoolcoach. Hiermee kunnen ze collega’s observeren en coachen met behulp van het ICALT-lesobservatie-instrument. Meer…
Pilot ‘Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties’ wordt met een extra jaar verlengd
28 oktober 2021
Het komende jaar kunnen onderwijsprofessionals in het po, vo en mbo gebruik blijven maken van EBSCO Education Source. De ruim 1 miljoen vrij toegankelijke artikelen kunnen onderwijsprofessionals gebruiken om de…
Podcast: Vijf jaar passend onderwijs. Wel of niet geslaagd?
27 oktober 2021
Wat heeft de Wet passend onderwijs opgeleverd? Zeven samenwerkende onderzoeksinstituten, waaronder het Kohnstamm Instituut, hebben dat geëvalueerd. In deze podcastserie kun je de belangrijkste resultaten beluisteren aan de hand van…
Webinar vernieuwingsonderwijs
27 oktober 2021
Waarom flopt de ene onderwijsvernieuwing en wordt de andere een groot succes? Waar moet je op letten als je zelf aan de slag wil? Lector Vernieuwingsonderwijs Patrick Sins presenteert in…
Innovaties in de VVE
27 oktober 2021
Het project ‘Innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie’ onderzoekt een vijftal vernieuwingen in de vve: in hoeverre is de vernieuwing daadwerkelijk gerealiseerd en wat is de opbrengst. In een overkoepelend eindrapport…
De 10-14 school bestaat niet
27 oktober 2021
Het is alweer bijna tien jaar geleden dat in 2012 het eerste 10-14-initiatief van start ging, maar nog steeds kunnen we niet spreken van een 10-14-school. Oberon maakt de balans…
Meertaligheid als bron voor betere leerprestaties
11 oktober 2021
Meertaligheid speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van kansenongelijkheid in het onderwijs. Leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben, lopen een groter risico op leerachterstanden. Samen met Amsterdamse…
Extra rekenondersteuning zorgt voor betere prestaties
11 oktober 2021
Een half jaar High Dosage Tutoring (HDT), een intensieve vorm van rekenles, waarbij kinderen onder schooltijd extra instructie krijgen, blijkt voldoende om de (gemiddelde) achterstanden in rekenprestaties te kunnen wegwerken…
NRO inventariseert wensen voor een nieuw tijdschrift: Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies (TOPS)
11 oktober 2021
TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het tijdschrift biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om…
Alternatieve routes naar het leraarschap populair
11 oktober 2021
Hoewel het lerarentekort blijft stijgen, is de instroom van nieuwe studenten op de pabo de afgelopen jaren explosief gegroeid. ‘Alternatieve’ routes naar het leraarschap winnen aan populariteit: het aantal studenten…
Nieuw onderzoek naar onderwijsachterstandenbeleid op school
11 oktober 2021
Het Kohnstamm Instituut gaat onderzoek doen naar onderwijsachterstandenbeleid op school: Welk beleid hebben scholen voor primair onderwijs op dit gebied, hoe integraal is dit, welke keuzes maken zij en wat…
Nieuw project in de Amsterdamse werkplaats po
8 september 2021
Per augustus 2021 is, met subsidie van het NRO, een nieuw werkplaatsproject gestart, ‘Samenwerking in het opleiden van leraren’. Onderzoekers en opleidingen voor leraren in po en vo zoeken samen…
Wat verandert er in het nieuwe schooljaar voor het po?
6 augustus 2021
De PO-raad zet het op een rij. Meer…
Proeftuinen onderwijszorgarrangementen gestart
26 juli 2021
De Rijksoverheid wil zorg en onderwijs voor jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte beter regelen. Er worden 15 proeftuinen begeleid die een combinatie van onderwijs en zorg bieden om zo het maximale uit regels…
Meertaligheid in het onderwijs
26 juli 2021
In ons onderwijs laten we vaak nog kansen liggen om meertaligheid te omarmen. Het dossier ‘Meertaligheid’ van Didactief maakt zichtbaar hoe je dat kunt aanpakken. Meer…
Basis voor ongelijkheid al gelegd in de eerste levensjaren
26 juli 2021
Volkskrant (juli 2021). Hoe ongelijkheid zich in de eerste levensjaren aftekent. Meer…
Corona-gerelateerd onderwijsonderzoek
19 juli 2021
De coronacrisis heeft veel impact op onderwijs. NRO inventariseert verricht onderzoek en onderzoeksvragen op dit terrein. Meer…
De onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict in het primair onderwijs publiceert ‘Samen onderzoekend ontwerpen’
19 juli 2021
Deze publicatie biedt scholen, besturen, lerarenopleiders, onderwijsonderzoekers, beleidsmakers en andere betrokkenen en geïnteresseerden inspiratie en handvatten voor het onderzoeksmatig en evidence-informed ontwerpen van gepersonaliseerd leren met ict in de praktijk. …
Intermezzoklas: om brug te slaan tussen PO en VO
8 juli 2021
Een achtstegroeper die nog niet klaar is om naar de middelbare school te gaan? Voor die leerlingen is in Hoorn een Intermezzoklas opgezet. Doel: een op maat getemporiseerde en gepersonaliseerde…
Passend onderwijs intensiveert de samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs
8 juli 2021
Passend onderwijs leidt nog niet tot minder doorverwijzingen naar het speciaal onderwijs. Wel is er meer samenwerking ontstaan tussen regulier en speciaal onderwijs binnen de samenwerkingsverbanden. Meer…
Inspectie: Eerste uitkomsten doorstroomonderzoek po schoolloopbanen
30 juni 2021
De inspectie onderzocht in het voorjaar van 2021 bij ruim 200 scholen hoe zij hebben gereageerd op de oproep van minister Slob om kansrijk te adviseren. De inspectie zal deze…
Burgerschapswet per 1/8/2021 van kracht
30 juni 2021
De Eerste Kamer is 22 juni 2021 akkoord gegaan met de aangescherpte burgerschapswet, die vanaf 1 augustus 2021 in zal gaan. Deze aanscherping betekent dat scholen in het funderend onderwijs…
Twee nieuwe adviezen van het Onderwijs-OMT: leraren en overgang PO-VO
30 juni 2021
Er staan twee nieuwe adviezen online voor docenten, schoolleiders en andere professionals in het onderwijs. Het eerste gaat over hoe scholen met de NPO-gelden personeel kunnen vinden om extra lesuren…
Didactief online. Dossier: NPO
23 juni 2021
In dit dossier een overzicht van de reacties van onderzoekers, leraren en politici op het NPO. (2021) Meer…
Met de klas naar ‘Wie ben ik, wie was jij?’ in het Nationaal Archief
23 juni 2021
In de tentoonstelling ‘Wie ben ik, wie was jij?‘ in het Nationaal Archief ervaren leerlingen hoe de tijd, plaats en omstandigheden waarin je wordt geboren invloed hebben op de mogelijkheden en…
Podcast over onderzoek ‘Zicht op thuiszitten’
18 juni 2021
Het gesprek in de podcast, onder leiding van journalist Elisabeth van de Hoogen, is een verdieping van het rapport ‘Zicht op thuiszitten’, van het Kohnstamm Instituut. Meer…
Wat werkt bij ouderbetrokkenheid?
18 juni 2021
Bij het wegwerken van leerachterstanden, bijv. door Corona, kunnen ouders kunnen veel doen om hun kinderen te ondersteunen. Meer…
De Amsterdamse Familieschool onderzocht
18 juni 2021
De Amsterdamse Familieschool is opgezet om de leefwerelden van kinderen binnen en buiten de school meer op elkaar af te stemmen. Het wordt een plek waar kinderen breed leren, waar…
SER-advies: Maak kinderopvang toegankelijk, betaalbaar en eenvoudig
11 juni 2021
De kinderopvang, waaronder de buitenschoolse opvang (BSO), is van groot belang voor de arbeidsparticipatie van ouders en het combineren van arbeid en zorg. Meer…
PrimaOnderwijs Juni 2021
11 juni 2021
PrimaOnderwijs is het platform voor alle onderwijsprofessionals in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het magazine wordt in geprinte vorm in een oplage van 150.000 exemplaren gratis op scholen door…
Onderzoek naar leesmotivatie in het po gestart
11 juni 2021
In dit project werken onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, CED-groep en het Kohnstamm Instituut samen met onderwijsprofessionals aan de ontwikkeling van interventies om leesweerstand tegen te gaan. Meer…
Onderwijsraad adviseert over Nationaal Programma Onderwijs
11 juni 2021
De Onderwijsraad adviseert de regering het NPO te verbinden aan structurele investeringen in het onderwijs en dit vast te leggen in het regeerakkoord. Alleen zo wordt de forse incidentele investering…
3 juni 2021 – verschenen
3 juni 2021
Normering eindtoets aangepast; inspectie onderstreept belang heroverweging schooladvies. De normering van de eindtoets is dit jaar iets aangepast, om ervoor te zorgen dat de opgelopen leervertragingen door corona minder van…
Interview met Edith Hooge: “Selecteer op 15-jarige leeftijd en differentieer beter”
28 mei 2021
Uit onderzoek blijkt dat onderwijsstelsels met een vroege selectie ongunstig zijn voor de loopbanen, onderwijsprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen”, aldus Edith Hooge (Onderwijsraad) in de bundel ‘Scheuren in het…
Website Kenniscentrum Ongelijkheid
19 mei 2021
De onlangs gelanceerde website van het Kenniscentrum Ongelijkheid van de gemeente Amsterdam biedt een overzicht van de eerste ronde projecten. Er zullen in deze eerste (driejarige) looptijd van het Kenniscentrum…
Inclusiekenmerken IKC’s. Onderzoek naar de meerwaarde van Integrale Kindcentra
14 mei 2021
Hoe wordt gerealiseerd dat kinderen die in een andere setting zijn vastgelopen, in IKC’s weer een groeicurve laten zien? Meer…
Wat maakt samenwerking van onderwijs en jeugdzorg effectief?
14 mei 2021
In Nederland is er steeds meer aandacht voor de samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp, leraren en jeugdhulpverleners. Werkt het en wat zijn de ervaringen? Meer…
Vrijheid door passend onderwijs?
14 mei 2021
Passend onderwijs heeft geleid tot een grotere vrijheid voor scholen om de beschikbare middelen naar eigen inzicht te besteden. Wat is het voordeel van deze vrijheid? Lees erover in het…
Nationaal programma onderwijs van start
14 mei 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs richt zich op herstel en ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona. De schoolscan https://www.nponderwijs.nl/po-en-vo/schoolscan geeft een beeld van de ontwikkeling van de leerlingen. De menukaart…
Leraren gezocht voor deelname onderzoek over veranderend beroepsbeeld van leraren
7 mei 2021
Het Expeditieteam Lerarenagenda zoekt leraren (po, vo, mbo) die hun belevingen via brieven willen uitwisselen. Meer…
Vijf jaar onderzoek naar passend onderwijs
28 april 2021
NRO presenteert een overzicht van relevante inzichten en resultaten opgeleverd voor de praktijk. Wat weten we inmiddels over de gevolgen van passend onderwijs voor leraren en schoolteams in het primair…
Peilingsonderzoek naar aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs
28 april 2021
Het Kohnstamm Instituut gaat een nationale peiling uitvoeren naar aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs. Hierin wordt gekeken naar de kennis en onderzoeksvaardigheden van leerlingen in groep 8. Meer…
Werkdrukmiddelen schooljaar 2021-2022
20 april 2021
Ook aankomend schooljaar stelt het kabinet geld beschikbaar om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan. Meer…
Webinars PO-raad
20 april 2021
De PO-raad organiseert regelmatig webinars over verschillende onderwerpen voor zijn achterban. Bijvoorbeeld over de effectieve inzet van ondersteuners, over evidence-informed werken en meer. Zie de agenda op de website van…
Advies van de Onderwijsraad: Later selecteren, beter differentiëren
20 april 2021
De Onderwijsraad constateert dat het onderwijssysteem op een belangrijk punt faalt: leerlingen krijgen onvoldoende kans op onderwijs dat recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkeling. De raad adviseert: selecteer later…
Effecten van eerste lockdown op leergroei
7 april 2021
Analyses op basis van NCO-LVS data laten zien dat er grote verschillen zijn tussen leerlingen en scholen in de vertraging in leergroei door de eerste schoolsluiting vorig jaar. Zie https://lnkd.in/d5mGdt2 voor…
Onderwijsraad (2021). Tijd voor focus
7 april 2021
Breng meer focus aan in de werkzaamheden van leraren én investeer in meer handen in en om de klas. Dat adviseert de Onderwijsraad in het advies Tijd voor focus. De raad…
Teacher Tapp ondersteunt leraren bij hun werk
7 april 2021
In het kader van het Expeditieteam Lerarenagenda, gericht op toekomstbestendig leraarschap, is de Teacher Tapp ontwikkeld. Leraren krijgen dagelijks drie meerkeuzevragen. De resultaten worden een dag later inzichtelijk gepresenteerd, vergezeld…
Onderwijskansen.eu is online
7 april 2021
Dit kennisplein helpt je wetenschappelijk onderbouwde keuzes te maken bij het ondersteunen van kinderen met onderwijsachterstanden die ontstaan door verschillen in thuissituatie. Meer…
Te downloaden: Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
23 maart 2021
Leesonderzoekers Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel selecteerden 23 kernartikelen over de fundamenten van goed leesonderwijs. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft in een toegankelijke stijl hoe leraren…
Verschenen: Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang
23 maart 2021
In Alert4you werken jeugdhulpmedewerkers nauw samen met pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Bedoeling is om ontwikkelingsproblemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren en deze kinderen en hun ouders adequaat te begeleiden…
Verschenen: Schrijfvaardigheid leerlingen basisonderwijs onderzocht
23 maart 2021
Het Kohnstamm Instituut maakt deel uit van een consortium dat in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid 2018-19 heeft uitgevoerd. Het biedt inzicht in de kennis…
‘Werk maken van gelijke kansen’ genomineerd
2 maart 2021
Het boek ‘Werk maken van gelijke kansen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’ van Linda van den Bergh (Fontys), Eddie Denessen (Radboud Universiteit/Universiteit Leiden) en Monique Volman (Universiteit van Amsterdam)…
Subsidie doorstroomprogramma’s po-vo voor gelijke kansen
2 maart 2021
Net zoals vorig jaar kunnen scholen aanspraak maken op de subsidie doorstroomprogramma’s po-vo voor gelijke kansen. De aanvraagperiode loopt van 20 februari tot eind april. De regeling heeft als doel de…
Maak kennis met producten en activiteiten van Platform Samen Onderzoeken (PSO)
19 februari 2021
Het PSO (zie relevante links) heeft het afgelopen jaar gewerkt aan het inrichten van hun website en heeft een aantal interessante producten en activiteiten ontwikkeld, zoals een kennisbank met daarin…
Samenwerkingsvormen en hun invloed op het werkplekcurriculum van leraren-in-opleiding
19 februari 2021
Een breed consortium vanuit de WOA PO en WOA VO/MBO, bestaande uit het Kohnstamm Instituut, VU, HvA, UvA en UPvA met po- en vo-opleidingsscholen in Amsterdam en de regio, resp.…
Meer gelijke kansen
12 februari 2021
Meer gelijke kansen voor alle leerlingen klinkt abstract. Guuske Ledoux, onderzoeker en wetenschappelijk directeur van het Kohnstamm Instituut slaagde erin op basis van harde feiten tot hele praktische aanbevelingen te…
Beleidsagenda tegen onderwijssegregatie
26 januari 2021
De afgelopen jaren is segregatie in het onderwijs sterk toegenomen. Om te bevorderen dat scholen meer gemengd worden heeft het ministerie van OCW een beleidsagenda tegen onderwijssegregatie opgesteld met daarin…
Subsidie vrijroosteren leraren voor gelijke kansen achterstandsleerlingen 2021-2023
26 januari 2021
Twintig schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen binnenkort gebruikmaken van de derde subsidieronde “Vrijroosteren leraren”. Hiermee kunnen ze leraren in een periode van twee schooljaren gedeeltelijk vrijroosteren om…
Effectief afstandsonderwijs
18 januari 2021
In alle sectoren van het onderwijs wordt momenteel onderwijs op afstand gegeven. Wat zijn de risico’s, wat zijn effectieve aanpakken en hoe kunnen ouders betrokken worden in het afstandsonderwijs? Meer…
Vierde ronde casestudies Passend onderwijs
12 januari 2021
Bestuurders, schoolleiders, intern begeleiders (po) of ondersteuningscoördinatoren (vo) en leraren zijn negatiever over de effecten als gevolg van de invoering van passend onderwijs dan directeuren van samenwerkingsverbanden. Gesignaleerd worden: een…
Professionalisering van lerarenopleiders
12 januari 2021
Iedereen kan lerarenopleider worden, er bestaat geen gerichte beroepsopleiding voor. Professionalisering is formeel niet verplicht, maar krijgt steeds meer gewicht. Promovenda Cui Ping vergeleek de professionalseringsaanpak in Nederland met die…
Lessen uit de lockdown
12 januari 2021
De werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht deed onderzoek naar de effecten van de eerste lockdown (daling van de leerprestaties, zoals elders) èn trok er lessen uit, gebaseerd op interviews met collega-leraren. Meer…
Kansengelijkheid, wat is daarvoor nodig?
12 januari 2021
In Didactief online wisselen Jan Bransen, hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit, en Jan Tishauser, programmadirecteur van de Nederlandse ResearchEDconferenties met elkaar van gedachten over onderwijskwesties. In december 2020 over…
NRC-serie PASSEND ONDERWIJS
13 november 2020
Eind november spreekt de Tweede Kamer over passend onderwijs, dat in 2014 werd ingevoerd. Het moest een einde maken aan het groeiende aantal kinderen dat thuiszat, en de toestroom in…
Gelijke kansen aan de UvA
12 november 2020
In opdracht van de UvA onderzocht het Kohnstamm Instituut in hoeverre er aan de UvA sprake is van brede toegankelijkheid en gelijke kansen voor alle studenten, ongeacht hun achtergrond. Folia…
Teacher Tapp NL
29 oktober 2020
Het Expeditieteam Lerarenagenda stelt via de app Teacher Tapp NL wekelijks leraren vragen over het onderwijs. Inmiddels doen al zo’n 1500 leraren mee. Leraren uit het po, vo en mbo…
Het Nationaal Cohortonderzoek breidt uit met LVS-gegevens
29 oktober 2020
NCO breidt voor basisscholen haar jaarlijkse NCO-rapport uit. Scholen kunnen een hoofdstuk over leergroei aan hun NCO-rapport laten toevoegen. Daarnaast kunnen zij in maart 2021 een eenmalige terugkoppeling over de…
De Nationale-Onderwijsweekkrant
29 oktober 2020
Met een interview met Monique Volman over de Werkplaats. Verder aandacht voor het project op de Sint Janschool, en informatie over leerkrachtverwachtingen, taalonderwijs en het kennisbronnen-onderzoek. Meer…
Onderwijsraad publiceert ‘Verkenning van sekseverschillen in het onderwijs’
9 oktober 2020
De Onderwijsraad constateert dat jongens minder gunstige schoolloopbanen hebben en vrouwen minder gunstige beroepsloopbanen. Hun opleidings- en beroepskeuze verloopt volgens traditionele patronen en leidt tot typische mannen- en vrouwenberoepen. Het…
Verschenen: Inspiratieboek PO van het Arbeidsmarktplatform PO
9 oktober 2020
Leren van en met elkaar in deze bijzondere periode: dat is het doel van het onlangs verschenen Inspiratieboek PO. In deze publicatie vind je inspirerende praktijkverhalen en tips en adviezen…
Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!
2 oktober 2020
Gezocht: enthousiaste en nieuwsgierige leraren met passie voor hun vak die samen willen werken aan de herziening van het landelijk curriculum. Ben je leraar in het primair of voortgezet onderwijs…
Online workshops in de week van het LOF-lab ‘Krachtig Leraarschap’
2 oktober 2020
In de week van 5 t/m 9 oktober worden online workshops voor leraren aangeboden’, bijvoorbeeld over online leren, maakonderwijs en hybride lesgeven. De workshops vinden plaats via Teams. Meer…
Louise Elffers nieuwe directeur Kenniscentrum Ongelijkheid
2 oktober 2020
De gemeente Amsterdam en vier Amsterdamse kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit en Hogeschool Inholland) starten samen het Kenniscentrum Ongelijkheid. Zij bundelen hun krachten om bij te…
Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen
14 augustus 2020
Wat is de relatie tussen intakeprocedures van pabo’s, tweedegraadslerarenopleidingen en universitaire lerarenopleidingen en studiesucces en geschiktheid voor het beroep van leraar? Meer…
Eindtoets en gelijke kansen. Een vergelijking voor en na.
14 augustus 2020
Heeft de sociaaleconomische status van een leerling invloed op het schooladvies? En is die invloed veranderd, nu de school bij het uitbrengen van het advies niet beschikt over de resultaten…
nieuwsbrief Onderwijskansen in het primair onderwijs
14 augustus 2020
Het eerste nummer van de nieuwsbrief van het onderzoeks- en kennisdelingsprogramma Onderwijskansen in het primair onderwijs is verschenen. Meer…
Het CAOP onderzoekt: Onderwijstijd: meer of minder?
10 augustus 2020
Leerlingen in het primair onderwijs in Nederland volgen vergeleken met andere landen relatief veel lesuren. Wat zijn de mogelijke effecten van verlaging van de urennorm of een andere inrichting van…
‘Onderwijs kan grote rol spelen tegen racisme’
10 augustus 2020
Onderwijs kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen en bestrijden van racisme, betogen diversiteitstrainer Şeydâ Buurman-Kutsal en docent-onderzoeker Inti Soeterik. Kinderen zijn zich op jonge leeftijd al bewust zijn…
Leraren expliciet opleiden rondom racisme werkt
10 augustus 2020
Van Inti Soeterik, Fadie Hanna en Miguel Heilbron Onderzoek laat zien dat lessen over racisme, discriminatie en gerelateerde onderwerpen handelen op basis van vooroordelen kunnen verminderen. Voorwaarde is wel dat de lessen…
PO-raad: Dit wisten we al: Schrappen eindtoets vergroot kansenongelijkheid
8 juli 2020
Dat de eindtoets dit jaar niet is afgenomen, kan de kansenongelijkheid in het onderwijs vergroten, schrijft het CPB op 6 juli 2020. De PO-Raad ontwikkelde daarom samen met partners een formulier om…
researchED Nederland lanceert in samenwerking met de PO-Raad en het NRO vijf regionale researchED evenementen!
8 juli 2020
Met deze digitaal toegankelijke evenementen willen we zoveel mogelijk leraren in contact brengen met relevant onderwijsonderzoek en onderzoekers, tegelijkertijd willen we onderzoekers toegang geven tot actuele (lokale) vraagstukken. Meer…
Nieuw UvA-project: Onderwijsinterventies voor kansarme leerlingen (SEPP)
8 juli 2020
SEPP brengt de expertise van academische onderzoekers, beleidsmakers en mensen uit de onderwijspraktijk bij elkaar met als doel om een ‘gereedschapskist’ van effectieve onderwijsinterventies voor kansarme leerlingen (en hun verzorgers)…
Verschenen: de eerste nieuwsbrief van het programma Onderwijskansen in het primair onderwijs
8 juli 2020
In februari 2020 ging het onderzoeks- en kennisdelingsprogramma ‘Onderwijskansen’ van start. Er is voorzien in een nieuwsbrief om geïnteresseerden op de hoogte te houden van ontwikkelingen en bevindingen. Meer…
Gespreksleidraad onderwijslessen uit coronatijd
8 juni 2020
Krijgen de ervaringen van de afgelopen periode wel of geen plek in de combinatie van onderwijs thuis en op school? Verrijken ervaringen van nu het onderwijs van de toekomst? Om…
Onderwijsraad: Denk mee over onderwijstijd van leraren in het primair onderwijs
8 juni 2020
Op verzoek van de Tweede Kamer werkt de Onderwijsraad aan een advies over de onderwijstijd van leraren en leerlingen in het primair onderwijs. Hoe kan onderwijstijd ingericht worden om goed…
28 mei 2020: Slotdebat Live Journalism: Gelijke kansen op de basisschool
2 juni 2020
De Balie presenteert de opbrengsten van een enquête onder Amsterdamse basisscholen over gelijke kansen binnen de muren van het schoolgebouw. Wat gaat goed, wat kan beter, hoe verder? Meer…
PO-raad: Kennis over onderwijsachterstanden bundelen via Kennisplein Onderwijskansen
29 mei 2020
Alle schoolbesturen in het primair onderwijs die onderwijsachterstandsmiddelen ontvangen, krijgen binnenkort een uitnodiging om deel te nemen aan het Netwerk Onderwijskansen. Doel is kennis over de effectieve aanpak van onderwijsachterstanden…
Inspectie gaat meer aandacht besteden aan onderwijsachterstanden
25 mei 2020
Inspectie van het Onderwijs (2020). Inspectie gaat meer aandacht besteden aan onderwijsachterstanden. Nieuwsbericht | 19-05-2020 | De Inspectie van het Onderwijs gaat in het toezicht meer aandacht besteden aan onderwijsachterstanden.…
Observatie en reflectie in tijden van corona
12 mei 2020
In de coronacrisis zet iedereen zijn beste beentje voor. Het is belangrijk om juist nu teamleden te vragen goed te observeren en die observaties ook vast te leggen. Marco Snoek…
Aprilnummer van Didactief gratis online
8 april 2020
Het aprilnummer van Didactief is uit! Vanwege de coronacrisis is de complete Didactief deze maand gratis online te lezen. Met interessante artikelen over gelijke kansen. Didactief, april 2020
‘Werk maken van gelijke kansen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’
26 maart 2020
Verschenen: (januari 2020) ‘Werk maken van gelijke kansen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’.Linda van den Bergh, Eddie Denessen en Monique Volman (red.) vertalen een aantal wetenschappelijke kernartikelen naar de…
Conferentie Onderwijsachterstanden, 12 februari 2020 in Amersfoort
24 februari 2020
Op de conferentie onderwijsachterstanden van 12 februari 2020 georganiseerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), het ministerie van OCW en de PO-Raad presenteerde onze werkplaats zich met het project Gelijke Kansen PO…
Nieuw project: Gelijke onderwijskansen
20 februari 2020
De WOA heeft een driejarige NRO-subsidie ontvangen voor een nieuw samenwerkingsproject rond het thema Gelijke Onderwijskansen. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, het Kohnstamm Instituut en…
Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties
20 februari 2020
Sinds 29 oktober 2019 kunnen alle onderwijsprofessionals werkzaam op een school in het po, vo of mbo toegang krijgen tot EBSCO Education Source. Dit is een database met wetenschappelijke artikelen…
Podium, platform voor het primair onderwijs. Prioriteiten voor nu én de lange termijn: Hier gaan we voor
20 februari 2020
Met informatie over de vier werkplaatsen onderwijsachterstanden. jaargang 9, december 2019 Wat werkt tegen onderwijsachterstand? Scholen die onderwijsachterstanden willen aanpakken, ontwikkelen verschillende interventies. In de vier Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Onderwijsachterstandenbeleid bekijken…
In de Didactief-reeks voor het po is ‘Werk maken van gelijke kansen’ verschenen
20 februari 2020
Hoe zorg je ervoor dat je werkelijk alle leerlingen gelijke kansen geeft? En dat je jongens en meisjes op hun talenten – en bijvoorbeeld niet op hun afkomst – beoordeelt?…
Samen ten dienste van de school; educatieve dienstverlening voor duurzame kwaliteit en innovatie
20 februari 2020
Onderwijsraad (2019). Samen ten dienste van de school; educatieve dienstverlening voor duurzame kwaliteit en innovatie.In dit advies wordt beschreven hoe educatieve dienstverlening kan bijdragen aan duurzame kwaliteit en innovatie. In…
Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs
20 februari 2020
Theeuwes, B.C., Saab, N., Denessen, E., & en Admiraal, W. (2019). Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 96, 218-243 In dit artikel wordt beschreven hoe…
‘Slimme verbindingen: naar een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs’
19 februari 2020
Een advies van de Landelijke Werkgroep Kennisinfrastructuur. Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’. Het advies…
In productie: de documentaireserie Klassen
12 december 2019
Sarah Sylbing en Ester Gould, de makers van de gelauwerde documentaireserie Schuldig, werken momenteel voor omroep HUMAN aan de nieuwe serie Klassen, die zich eveneens afspeelt in Amsterdam-Noord. Klassen gaat…