Praktijkproducten Gelijke Onderwijskansen en Gebruikmaken van digitale media
7 oktober 2022
De themateams uit beide WOA-werkplaatsprojecten hebben drie handreikingen voor leraren gemaakt op basis van theorie én praktijk: Lesgeven vanuit hoge…
Webinar 10 jaar MeerTaal: taalonderwijs van nu en de toekomst
7 oktober 2022
Donderdag 14 november 2022, 15.45 tot 17.00 uur. MeerTaal, het tijdschrift voor taalonderwijs op de basisschool, bestaat dit jaar 10 jaar!…
Geloven en erbij horen in multicultureel Europa: Een minderheidsperspectief
7 oktober 2022
Vrijdag 14 oktober 2022, 16.30 Aula Oude Lutherse kerk, Amsterdam.Oratie van Fenella Fleischmann over de betekenis van religie (of het…
Podcastreeks: Minder uren, betere lessen?
7 oktober 2022
Lector Marco Snoek maakt samen met Erik Ex en op de achtergrond Ina Cijvat een podcastreeks over de vraag of minder lesuren ten goede…
NRO-webinar Onderwijskansen: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
7 oktober 2022
In een 10-delige webinarserie Onderwijskansen gaat NRO in gesprek met o.a. wetenschappers, leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders én deelnemers over de…
Stereotypen over wetenschappers veranderen
7 oktober 2022
Lespakket voor basisscholenKinderen zijn kleine wetenschappers, maar toch denken sommige kinderen – vooral kinderen uit kansarme gezinnen – dat wetenschap…
Themapagina ‘Gepersonaliseerd leren’
17 augustus 2022
Onderwijskennis.nl biedt een handig stand van zaken-document over wat er uit onderzoek bekend is over gepersonaliseerd leren, en welke handvatten…
Kick Off ONA (Onderwijskennis Netwerk Amsterdam)
17 augustus 2022
Woensdag 7 september 2022, 15.00-19.30 uur, De Nieuwe Internationale School Esprit (DENISE), Piet Mondriaanstraat 140, 1061 TT Amsterdam. Met interessante lezingen, gesprekken,…
Leren boven presteren, debat
17 augustus 2022
Woensdag 7 september 2022, 20.00 uur, Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.In discussie met academici, professionals en bestuurders over ‘De meetmaatschappij’, de…
Meesterwerk Podcast #148
14 juli 2022
Buitenschoolse kennisbronnen (Funds of Knowledge) In deze aflevering zijn Elsbeth Kemme, Lisa Gaikhorst en Edda Veerman te gast en gaan…
Onderwijs maakt het verschil
4 mei 2022
Maandag 16 mei 2022, 20.00 uur, Pakhuis de Zwijger (Amsterdam) Boekpresentatie over kansengelijkheid in het onderwijs. De auteur – Louise…
Meertalig Nederland … hoe dan? 10 jaar Drongo
4 mei 2022
Vrijdag 13 mei 2022, 13.00 – 17.30 uur. Radboud Universiteit Nijmegen Evenement over Nederland als meertalige samenleving, en de dilemma’s…
It takes a village to raise a child
4 mei 2022
Maandag 10 mei 2022, 15.00 uur, Pakhuis de Zwijger (Amsterdam) Bijeenkomst over de vraag: Wat hebben kinderen en jongeren nodig…
Taalvaardig naar school
4 mei 2022
Maandag 9 mei 2022, 17.00 – 18.30 uur, Spui 25 (Amsterdam) Een bijeenkomst over het belang van taalonderwijs: over meertalig…
Effectief Leesonderwijs
4 mei 2022
Maandag 9 mei 2022, 15.00 – 17.00 uur (online) De tweede meet up van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs. Thema is:…
4 april 2022
4 april 2022
De Kennisrotonde gaf antwoord op de vraag: Heeft droedelen tijdens het voorlezen van verhalen in groep 5 een negatief effect…
Congres Platform Samen opleiden en professionaliseren
1 april 2022
11 t/m 13 april 2022 Op 11-12-13 april vindt het jaarlijkse congres van het Platform Samen opleiden en professionaliseren plaats.Het…
Nieuwe coördinatoren WOA
1 april 2022
Twee nieuwe WOA-coördinatoren volgen Erna van Hest op: Lisa Gaikhorst (onderzoeker UvA, faculteit Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen) en Saskia van…
Podcast over een onderzoekende schoolcultuur
1 april 2022
Via het partnerschap Samen Opleiden, waar scholen met de HvA en UvA nauw samenwerken in het opleiden van studenten en…
Nieuw WOA-project: digitale, buitenschoolse kennisbronnen
1 april 2022
In het nieuwe project ‘Digitale buitenschoolse kennisbronnen’ ontwerpen leerkrachten een aanpak waarmee zij de kennis en vaardigheden die leerlingen buiten school…
Webinar en website loopbaanperspectieven voor leraren
1 april 2022
In het kader van ‘De dag van de leraar’ verzorgden Marco Snoek en Erik Ex onlangs een webinar over de…
Podcast WOA-gelijke onderwijskansen
1 april 2022
Er is een nieuwe podcast van de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam: #5 Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam – project ‘Gelijke onderwijskansen’.Lisa Gaikhorst (projectleider)…
Deelnemers gezocht voor TALIS-pilot
19 januari 2022
De Universiteit van Amsterdam, Kohnstamm Instituut en Fontys Hogeschool zijn op zoek naar leraren in het primair onderwijs die willen…
vacature: Algemeen coördinator WOA PO
20 december 2021
Inleiding Sinds de start in 2016 heeft de Werkplaats Onderzoek Amsterdam PO (WOA PO) een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Er is een…
20 december 2021
20 december 2021
Didactief online: over onderwijs in normen en waarden Onderwijsraad: over de groei van het private onderwijsaanbod Meer: zie Publicaties &…
Werkdrukchallenge: Vier creatieve oplossingen om werkdruk te verlagen
20 december 2021
Met de ‘Werkdrukchallenge’ stelde het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen bedrijven in de gelegenheid om creatieve oplossingen te bedenken…
De Onderwijsraad publiceert ‘Publiek karakter voorop’
20 december 2021
Er bestaat een grote verscheidenheid aan privaat onderwijsaanbod. Er kleven risico’s aan de groei van het private aanbod en de…
verschenen: Nieuwsbrief Onderwijskansen
20 december 2021
Alles over het verminderen en voorkomen van onderwijsachterstanden. Meer…
Podcast ‘Welk effect heeft de coronacrisis gehad op de veerkracht en kansen(on)gelijkheid van jongeren en volwassenen?’
16 december 2021
Lisa Gaikhorst, Femke Scheffers en Levi van Dam gaan dieper in op het welzijn van leerlingen in het basisonderwijs en…
Podcast project ‘Gelijke onderwijskansen’
16 december 2021
In deze podcast gaat Tjip de Jong in gesprek over de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) en specifiek over het project…
2 december 2021
2 december 2021
Kennisrotonde: over een soepele entree van kinderen in het po. Didactief online: licht Engelse onderwijstermen toe, gaat in op het…
Kennisdelingssessie Zij-instroom en Samen Opleiden
2 december 2021
16 december 2021 Het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren organiseert op 16 december van 14.00 tot 16.30 uur een online…
Paarse Vrijdag
2 december 2021
10 december 2021 Voor het tweede jaar wordt Paarse Vrijdag op verscheidene basisscholen gevierd. Op deze dag laten leerlingen en…
Didactief vertaalt
2 december 2021
Wat betekenen toch al die (buitenlandse) termen uit onderwijsonderzoek waar iedereen het steeds over heeft? Didactief vertaalt ze in gewoon…
Het Trimbos Instituut ontwikkelt twee Praktijkkaarten welbevinden
2 december 2021
Deze praktijkkaarten ‘Duurzaam investeren in welbevinden’ en ‘Welbevinden en gelijke kansen’ bieden scholen handvatten en achtergrondinformatie om hiermee aan de…
Eerste voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs beschikbaar
2 december 2021
Onlangs is de eerste voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs aan de Tweede Kamer verstuurd. Deze eerste voortgangsrapportage geeft een beeld van…
Klassen Kennisbank gelanceerd
2 december 2021
Wilt u meer doen om gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren te bevorderen? Kijk dan op de Klassen Kennisbank,…
16 november 2021
16 november 2021
Didactief-artikelen over meertaligheid en inclusief onderwijs. Platform Samen Opleiden: Scan Onderzoekscultuur in de school. Meer: zie Publicaties & instrumenten
De Nationale Onderwijspubquiz
16 november 2021
Op 28 december 2021, 20.00 uur is het weer zover. De tweede editie van het allerleukste onderwijsfeestje: De Nationale Onderwijspubquiz. …
Webinar | Weten Wat Werkt bij leren ontdekken
16 november 2021
1 december 2021, 15.30-17.00 uur De Kennistafel ‘Onderzoekend en Ontwerpend leren’ heeft onlangs de website Weten Wat Werkt bij leren…
Scan ‘Onderzoekscultuur in de school’
16 november 2021
Bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. Scholen kunnen…
Denk jij ook mee over Onderwijskennis.nl?
16 november 2021
Als leraar, schoolleider of andere onderwijsprofessional ben jij deskundige op het vlak van goed onderwijs en weet je het beste…
10 november 2021
10 november 2021
Twee kennisclips, een over het belang van diversiteit van het lerarenteam, en een webinar over loopbaanontwikkeling van leraren. Meer… Een…
Interview met Prof. Monique Volman: Om de wereld wat beter te helpen maken
10 november 2021
Preview interview Interview
Factsheets NCO over leergroei
10 november 2021
De gegevens die worden verzameld in het kader van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs geven inzicht in de effecten van het…
Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
10 november 2021
In september is het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek verschenen in gedrukte versie. Het boek is nu…
Kohnstamm Instituut biedt ondersteuning bij werken aan interventies uit het NPO
29 oktober 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen kansen. Hoewel de menukaart een goed begin is, is het implementeren en monitoren…
28 oktober 2021
28 oktober 2021
CPBBeschermen van gelijke toegang tot scholen. ResearchnedEvaluatie pilot gespecialiseerde pabo-opleidingen. Oberonover evaluatieonderzoek van de aanpak ‘Leerkracht’. Didactiefover de meerwaarde van…
Arbeidsmarktplatform PO
28 oktober 2021
3 november 2021 – 15:00 tot 16:30 uur Online bijeenkomst ‘Wat kun je doen om van jouw school een aantrekkelijke…
Oproep: Denk mee over open beleid maken bij OCW
28 oktober 2021
We roepen enthousiaste scholieren, kunstenaars, theaterdirecteuren, wetenschappers, schoolbestuurders, mbo-studenten, leerkrachten, ouders van schoolgaande kinderen en alle andere mensen die zich…
Terugblik op de Dag van de Diversiteit
28 oktober 2021
Op de Dag van de Diversiteit organiseerde het Arbeidsmarktplatform PO het derde Kenniscafé PO. Deze keer gingen we in gesprek…
Coaching van beginnende leraren loont
28 oktober 2021
In het project ‘Kom kijken in de klas’ worden ervaren leraren opgeleid tot schoolcoach. Hiermee kunnen ze collega’s observeren en…
Pilot ‘Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties’ wordt met een extra jaar verlengd
28 oktober 2021
Het komende jaar kunnen onderwijsprofessionals in het po, vo en mbo gebruik blijven maken van EBSCO Education Source. De ruim…
27 oktober 2021
27 oktober 2021
OnderwijskennisLeidraden ‘hoge verwachtingen’ en ‘gelijke kansen door differentiatie” NROOnderzoek naar innovatie in de VVE OberonMonitor 10-14-onderwijsTussenrapportage flankerend onderzoek werkplaatsen onderwijsonderzoek…
Podcast: Vijf jaar passend onderwijs. Wel of niet geslaagd?
27 oktober 2021
Wat heeft de Wet passend onderwijs opgeleverd? Zeven samenwerkende onderzoeksinstituten, waaronder het Kohnstamm Instituut, hebben dat geëvalueerd. In deze podcastserie…
Webinar vernieuwingsonderwijs
27 oktober 2021
Waarom flopt de ene onderwijsvernieuwing en wordt de andere een groot succes? Waar moet je op letten als je zelf…
Innovaties in de VVE
27 oktober 2021
Het project ‘Innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie’ onderzoekt een vijftal vernieuwingen in de vve: in hoeverre is de vernieuwing daadwerkelijk…
De 10-14 school bestaat niet
27 oktober 2021
Het is alweer bijna tien jaar geleden dat in 2012 het eerste 10-14-initiatief van start ging, maar nog steeds kunnen…
11 oktober 2021
11 oktober 2021
OnderwijskennisHoe creëer je een goed pedagogisch klimaat in de klas? En wat is bekend over de factoren die het klimaat…
Op school spreken we Nederlands. Terecht of achterhaald?
11 oktober 2021
De Balie, 3 november 2021 – 20:00 uur In klaslokalen in Nederland wordt Nederlands gesproken, ook door kinderen die daarnaast…
Kenniscafé PO; Diversiteit in het primair onderwijs: hoe geef je diversiteit een plek op school?
11 oktober 2021
5 oktober 2021 van 15.30 – 17.00 uur Kenniscafé PO is een reeks online sessies waarin we gezamenlijk de uitdagingen…
Meertaligheid als bron voor betere leerprestaties
11 oktober 2021
Meertaligheid speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van kansenongelijkheid in het onderwijs. Leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal…
Extra rekenondersteuning zorgt voor betere prestaties
11 oktober 2021
Een half jaar High Dosage Tutoring (HDT), een intensieve vorm van rekenles, waarbij kinderen onder schooltijd extra instructie krijgen, blijkt…
NRO inventariseert wensen voor een nieuw tijdschrift: Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies (TOPS)
11 oktober 2021
TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het tijdschrift biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief…
Alternatieve routes naar het leraarschap populair
11 oktober 2021
Hoewel het lerarentekort blijft stijgen, is de instroom van nieuwe studenten op de pabo de afgelopen jaren explosief gegroeid. ‘Alternatieve’…
Nieuw onderzoek naar onderwijsachterstandenbeleid op school
11 oktober 2021
Het Kohnstamm Instituut gaat onderzoek doen naar onderwijsachterstandenbeleid op school: Welk beleid hebben scholen voor primair onderwijs op dit gebied,…
Nieuw project in de Amsterdamse werkplaats po
8 september 2021
Per augustus 2021 is, met subsidie van het NRO, een nieuw werkplaatsproject gestart, ‘Samenwerking in het opleiden van leraren’. Onderzoekers…
6 september 2021
6 september 2021
CBS: Achterstandsscores primair onderwijs Kennisrotonde: Over omgaan met hoogbegaafdheid in het po. Onderzoek naar ouder-kind-conflicten bij hulp bij het maken…
25 augustus 2021
25 augustus 2021
Didactief online Een plusklas zou begaafde leerlingen cognitief én sociaal vooruithelpen. Dat ligt genuanceerder, blijkt uit onderzoek. Meer… Dossier gelijke…
6 augustus 2021
6 augustus 2021
Taalstoornis. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis herkennen de patronen in taal niet, blijkt uit onderzoek. Schooltaal: power-up! Schooltaal moet je leerlingen…
Wat verandert er in het nieuwe schooljaar voor het po?
6 augustus 2021
De PO-raad zet het op een rij. Meer…
26 juli 2021
26 juli 2021
Oberon: Eindrapportage Monitor 10-14-onderwijs. Onderzoek naar de inzet van academisch opgeleide leerkrachten. Tool voor gespreid oefenen; inzetbaar bij zowel online…
Proeftuinen onderwijszorgarrangementen gestart
26 juli 2021
De Rijksoverheid wil zorg en onderwijs voor jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte beter regelen. Er worden 15 proeftuinen begeleid die een combinatie…
Meertaligheid in het onderwijs
26 juli 2021
In ons onderwijs laten we vaak nog kansen liggen om meertaligheid te omarmen. Het dossier ‘Meertaligheid’ van Didactief maakt zichtbaar…
Basis voor ongelijkheid al gelegd in de eerste levensjaren
26 juli 2021
Volkskrant (juli 2021). Hoe ongelijkheid zich in de eerste levensjaren aftekent. Meer…
Corona-gerelateerd onderwijsonderzoek
19 juli 2021
De coronacrisis heeft veel impact op onderwijs. NRO inventariseert verricht onderzoek en onderzoeksvragen op dit terrein. Meer…
De onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict in het primair onderwijs publiceert ‘Samen onderzoekend ontwerpen’
19 juli 2021
Deze publicatie biedt scholen, besturen, lerarenopleiders, onderwijsonderzoekers, beleidsmakers en andere betrokkenen en geïnteresseerden inspiratie en handvatten voor het onderzoeksmatig en…
8 juli 2021
8 juli 2021
Drie vragen aan de Kennisrotonde beantwoord: over de rol van de inrichting van schoolgebouwen, onderwijs aan sterke rekenaars, resp. de…
Intermezzoklas: om brug te slaan tussen PO en VO
8 juli 2021
Een achtstegroeper die nog niet klaar is om naar de middelbare school te gaan? Voor die leerlingen is in Hoorn…
Passend onderwijs intensiveert de samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs
8 juli 2021
Passend onderwijs leidt nog niet tot minder doorverwijzingen naar het speciaal onderwijs. Wel is er meer samenwerking ontstaan tussen regulier…
Inspectie: Eerste uitkomsten doorstroomonderzoek po schoolloopbanen
30 juni 2021
De inspectie onderzocht in het voorjaar van 2021 bij ruim 200 scholen hoe zij hebben gereageerd op de oproep van…
Burgerschapswet per 1/8/2021 van kracht
30 juni 2021
De Eerste Kamer is 22 juni 2021 akkoord gegaan met de aangescherpte burgerschapswet, die vanaf 1 augustus 2021 in zal…
Twee nieuwe adviezen van het Onderwijs-OMT: leraren en overgang PO-VO
30 juni 2021
Er staan twee nieuwe adviezen online voor docenten, schoolleiders en andere professionals in het onderwijs. Het eerste gaat over hoe…
30 juni 2021
30 juni 2021
Eén-op-één tutoring of één-op-kleine groep tutoring in het funderend onderwijs is een effectieve manier om opgelopen leervertragingen weg te werken. …
Didactief online. Dossier: NPO
23 juni 2021
In dit dossier een overzicht van de reacties van onderzoekers, leraren en politici op het NPO. (2021) Meer…
Met de klas naar ‘Wie ben ik, wie was jij?’ in het Nationaal Archief
23 juni 2021
In de tentoonstelling ‘Wie ben ik, wie was jij?‘ in het Nationaal Archief ervaren leerlingen hoe de tijd, plaats en omstandigheden…
23 juni 2021
23 juni 2021
Een interview met Yuki Gassler, leerkracht op de Bataviaschool. Meer… Didactief-online over de invloed van achtergrond en intelligentie op taal.…
18 juni 2021
18 juni 2021
ECBO-onderzoek naar de positie van academische opgeleide leerkrachten in het primair onderwijs. Een aantal vragen van de Kennisrotonde Meer…
Podcast over onderzoek ‘Zicht op thuiszitten’
18 juni 2021
Het gesprek in de podcast, onder leiding van journalist Elisabeth van de Hoogen, is een verdieping van het rapport ‘Zicht op…
Wat werkt bij ouderbetrokkenheid?
18 juni 2021
Bij het wegwerken van leerachterstanden, bijv. door Corona, kunnen ouders kunnen veel doen om hun kinderen te ondersteunen. Meer…
De Amsterdamse Familieschool onderzocht
18 juni 2021
De Amsterdamse Familieschool is opgezet om de leefwerelden van kinderen binnen en buiten de school meer op elkaar af te…
SER-advies: Maak kinderopvang toegankelijk, betaalbaar en eenvoudig
11 juni 2021
De kinderopvang, waaronder de buitenschoolse opvang (BSO), is van groot belang voor de arbeidsparticipatie van ouders en het combineren van…
11 juni 2021
11 juni 2021
Artikel in Didactief over het Kohnstamm-rapport ‘Zicht op thuiszitten’. Welke factoren spelen een rol in het ontstaan of in stand…
PrimaOnderwijs Juni 2021
11 juni 2021
PrimaOnderwijs is het platform voor alle onderwijsprofessionals in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het magazine wordt in geprinte vorm…
Onderzoek naar leesmotivatie in het po gestart
11 juni 2021
In dit project werken onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, CED-groep en het Kohnstamm Instituut samen met onderwijsprofessionals aan de…
Onderwijsraad adviseert over Nationaal Programma Onderwijs
11 juni 2021
De Onderwijsraad adviseert de regering het NPO te verbinden aan structurele investeringen in het onderwijs en dit vast te leggen…
Online workshop ‘Maak W&T-onderwijs dat raakt’
11 juni 2021
Donderdag 17 juni, 16-17 uur Bij het ontwikkelen van onderwijs over techniek en technologie baseren we ons op onderscheid tussen…
3 juni 2021 – verschenen
3 juni 2021
Normering eindtoets aangepast; inspectie onderstreept belang heroverweging schooladvies. De normering van de eindtoets is dit jaar iets aangepast, om ervoor…
3 juni 2021
3 juni 2021
SCP-publicatie over de ervaringen van jongens en jonge mannen die opgroeien in een kwetsbare wijk. Een antwoord van de Kennisrotonde…